Af - 13/01-17 04:00; Opdateret: 13/01-17 07:46

Nyt rejsekuk forvirrer både pendlere og DSBNyt rejsekuk forvirrer både pendlere og DSB

DSB, Metroselskabet og Movia får hård kritik for at give forkerte og upræcise svar forud for en kæmpe reform af billettaksterne i Østdanmark.

Bildstrecke im Grossformat »
Metroxpress har ringet til kunderservice hos DSB og Din Offentlige Trafik for at teste, om de kan rådgive og informere deres kunder korrekt om takstreformen, Takst Sjælland, der træder i kraft på søndag. Her kan du læse, hvordan det gik de fire forskellige medarbejdere med at besvare spørgsmålene... De rigtige svar findes nederst. : rigtigt svar Du skal muligvis have lavet dit stamkort om. Du får nogle andre zoner-betegnelser. Du kan ikke lige umiddelbart få det fornyet fra start. Du skal op fysisk i 7-eleven og lave det om. Men hvis dit kort beholder de samme zoner, så burde du kunne nøjes med at fornye det. Tredje opkald: Stilles videre til DOT Du skal have et helt nyt. Det koster 1260 kroner. Du kan køre kortet ud, men derefter skal du have et nyt, fordi det er lavet helt om. Jeg kan godt forny mit papperiodekort : Pendlerkortet er et plastikkort, hvor du skal tjekke ind og ud, hver gang du rejser. Hvis du har færre end 13 returrejser, så brug et rejsekort. Der er kan være lidt med prisen. Du skal ringe til rejsekort. Stilles videre til DOT Du skal have et nyt periodekort i en 7-eleven. Der er nye former, så du skal starte på en frisk Formatet er anderledes (pap/plastik), måden togføreren tjekker kortet på er anderledes, og så skal der med pendlerrejsekortet tjekkes ind i busser men ikke ud Jeg ved det ikke. Du bør nok ringe til rejsekortet. Andet opkald: Det er noget med tank-op Stilles videre til DOT : Rigtigt svar Pendlerrejsekort fornys automatisk, når perioden udløber rigtigt svar Andet opkald: Rigtigt svar. Stilles videre til DOT : Rigtigt svar I automater, på stationen, i 7-eleven og i app Det ved jeg ikke Andet opkald: Rigtigt svar. Stilles videre til DOT : Ja, du skal tjekke ind. Nej, jeg retter mig selv, kan jeg se. Du behøver ikke tjekke ind og ud. Kun i bus, skal der tjekkes ud. Rigtigt svar: Nej

Søndag træder “en af de største reformer af priserne i den kollektive transport siden 1970’erne” i kraft,” som DSB, Movia og Metroselskabet har formuleret det.

Men trafikselskaberne har slet ikke styr på, hvad det indebærer for deres egne kunder. Det afslører et tjek, metroxpress har foretaget.

Blandt fire forskellige ansatte i kundeservice hos DSB og DOT, trafikselskabernes fælles interessentskab, lykkes det kun at få det samme, rigtige svar på ét ud af fem spørgsmål til de kommende ændringer.

Og det er ikke godt nok, mener afdelingschef i Passagerpulsen, Lone Fruerskov.

- Det bekymrer mig meget, hvis personalet, der bør være uddannet til det, ikke er i stand til at svare på kundernes spørgsmål. Det er stærkt kritisabelt, når vi er så tæt på, at reformen træder i kraft. Det påhviler selskaberne at informere klart og entydigt, så der ikke opstår tvivl hos de rejsende, siger hun.

Om få dage kan du ikke bruge DSB’s papklippekort mere
Om få dage kan du ikke bruge DSB’s papklippekort mere

Pendlerrepræsentant Lisa Sonesson kender alt for godt til, at de tilgængelige informationer er for uklare.

- Det er ikke til at forstå, og noget af det er ren hokus pokus. Der står eksempelvis på nettet, at tingene kan ændre sig undervejs, og så står tingene på én måde hos DSB og på en anden måde hos DOT, siger hun.

Den 29-årige skolelærer Ida Jensen, der pendler fra Valby til Roskilde hver dag, er også efterladt i uvished om sin situation, selvom hun har læst en folder og søgt svar på nettet.

Ida Jensen har som så mange andre svært ved at gennemskue, hvad konsekvenserne bliver, når Takst Sjælland træder i kraft.

- Jeg synes, det har været meget vanskeligt at finde ud af, så nu er min taktik at prøve mig frem, for at finde ud af, hvad der bedst kan svare sig, siger hun.

DSB: Vi tager det meget alvorligt
Chef for forretningsudvikling i DSB, Aske Wieth-Knudsen, erkender over for metroxpress, at togselskabet skal forbedre sig i forhold til at kunne informere kunderne om konsekvenserne ved takstreformen.

- Vi tager det bestemt meget alvorligt, og vi er glade for at blive gjort opmærksom på, hvis noget ikke helt er som det skal være. Men reformen er en meget kompleks opgave, fordi vi den 15. januar overgår til et helt nyt system, men vi skal selvfølgelig kunne svare på, hvad der sker efter den 15. januar, siger han og fortsætter:

- Vi har meget fokus på at følge op på de fejl og uklarheder, der måtte være, og vi kigger på vores uddannelsesprogrammer, så vi sikrer, at der bliver givet de rigtige informationer.

Presenning fra godstog er årsag til mange aflyste tog
Presenning fra godstog er årsag til mange aflyste tog

Hvis det stod til dig, hvornår var i så begyndt på at uddanne jeres personale, så de kunne betjene kunderne med rigtig information?

- Stod det til mig, kunne vi selvfølgelig svare præcist på de spørgsmål, så derfor følger vi op på det. Vi har med det samme kontaktet vores kundecenter og informeret dem om, at de skal være opmærksomme på de spørgsmål, du har stillet og sendt til os, så de fremover kan svare korrekt, siger Aske Wieth-Knudsen.

Kritik af DSB: 20-årig kvinde blev slæbt efter tog
Kritik af DSB: 20-årig kvinde blev slæbt efter tog

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx