Af Niels Pedersen - 01/11-17 10:42

Danskere er stiktossede på supermarkedsgigant efter varsling om stor ændring: 'Jeg er færdig med at handle der'Danskere er stiktossede på supermarkedsgigant efter varsling om stor ændring: 'Jeg er færdig med at handle der'

Danmarks største dagligvarekoncern, Coop, er i strid modvind efter lanceringen af en bemærkelsesværdig fremtidsvision: At Kvickly, Fakta og SuperBrugsen bliver personaleløse supermarkeder, hvor kunderne selv scanner og betaler for varerne.

storybild

Det kan snart være slut med at møde en kassedame i Coops butikker. Kvickly i Albertslund åbnede den 5. november for det nye betalingssystem 'bip og betal', hvor kunderne selv scanner og betaler varerne ude ved hylderne. (Billede: Sophia Juliane Lydolph)

For det bliver mildest talt ikke vel modtaget blandt de mange brugere på BT's Facebookside, og detaileksperten Bruno Christensen er helt enig i kritikken.

I kommentarsporet under BT's seneste artikel om den nye strategi, som Coops topchef Peter Høgsted præsenterede i Berlingske Business, skal man lede med lys og lygte efter brugere, der bifalder den. Til gengæld skorter det ikke på harske kommentarer. Mange skriver ligefrem, at de er færdige med at handle ind hos Coop, hvis de personaleløse supermarkeder bliver en realitet - ikke mindst på grund af de massive fyringer af kassemedarbejdere, strategien vil medføre.

Allerede inden for den nærmeste fremtid vil Coop indføre første step på vejen mod det personaleløse supermarked med systemet 'bip og betal' i deres 1.200 butikker. Her kan kunder snart købe deres varer allerede ved hylderne ved at scanne dem med mobilen. Derefter kan varen kommes direkte i tasken, og dermed er det slut med lange køer ved kassebåndet. Men flere brugere bryder sig slet ikke om digitaliseringen, som de mener vil sætte de ældre kunder fuldstændig af.

Detailekspert Bruno Christensen mener, at Coops nye tiltag kan ende med at blive et 'kæmpe selvmål' for supermarkedsgiganten.

»Jeg kunne sagtens forstille mig, at Coops konkurrenter vil udnytte det her og gå i den helt anden retning. Se blot Rema 1000, som har strålende succes. Hvorfor har de det? Fordi der er en købmand i alle butikkerne, som er i direkte kontakt med kunderne. Det er det, danskerne vil have,« siger han.

Ifølge Peter Høgsted vil Coop kunne spare op mod 250 millioner kroner på personaleudgifter ved at indføre personaleløse supermarkeder, men også det sætter Bruno Christensen spørgsmålstegn ved. Han mener nemlig, der er en særdeles god grund til, at vi ikke har personaleløse supermarkeder i Danmark i dag, selvom den nødvendige teknologi har været til rådighed i adskillige år.

»Besparelserne på personalesiden skal jo sammenholdes med det mulige tab af markedsandele og dermed indtjening, som supermarkederne risikerer at løbe ind i ved at indføre selvbetjente butikker. Når det ikke er blevet indført endnu, skyldes det supermarkedernes frygt for kundernes reaktion. Det er jeg helt overbevist om. For der er ikke mange danskere, som ønsker den udvikling,« siger han og understreger at indførelsen af den nye teknologi vil blive en meget dyr omgang for Coop.

Bruno Christensen mener dog, at Coops største konkurrent, Dansk Supermarked, vil følge udviklingen nøje og følge trop, hvis Coop får succes med den personaleløse strategi.

Der er trods alt enkelte af brugerne på BT's Facebook-side, som bifalder Coops fremtidsstrategi. Ole Drobek peger blandt andet på, at den kan forhindre butiksdød i yderområderne.

Coop har testet 'bip og betal' i knap to år. Coop omsatte for 45 mia. kr. i seneste regnskabsår, og havde et overskud på 250 millioner. Det vil koste op i milliard-klassen med de nye butikker.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx