Af Amalie Abildgaard - 20/10-17 19:19

Danske kvinder er rasende over ny Libresse-reklame: 'Hykleri!'Danske kvinder er rasende over ny Libresse-reklame: 'Hykleri!'

Libresse er kommet i modvind på sociale medier.

storybild

Libresses nye reklame for bind og tamponer vækker harme hos danske kvinder. (Billede: Facebook / Libresse)

'I modsætning til hvad mange tror, så er mens ikke en blå væske, men blod! Mens er normalt.'

Sådan lyder Libresses nye reklame, der i øjeblikket florerer som sponsoreret indhold på Facebook. Men denne reklame fra bind- og tamponproducenten falder ikke i god jord hos de danske kvinder.

Med denne tekst henviser Libresse selv til, at mange reklamer for bind tidligere har illustreret menstruation som blå væske. En illustration, som virksomheden selv har været med til at promovere, blandt andet i denne reklame. Og det vækker harme hos kvinderne.

'Modtag min dybeste foragt. Det var jer, der introducerede den blå væske til at begynde med. Hykleri!,' skriver Sille Kirketerp Berthelsen.

Flere af kvinderne påpeger, at Libresse har berøringsangst overfor menstruation - hvilket kan virke mærkværdigt, når det er det, de tjener deres penge på. Blandt andet kom det til udtryk med den tidligere brugte blå væske - men også i deres nye reklame, hvor de bruger det forældede udtryk 'mens' om menstruation.

'Så kald det dog hvad det er! Menstruation! I mine øjne er det hverken klamt eller ulækkert, jeg ville ikke blive stødt eller oprevet over at se et bind med blod. Det er ganske almindeligt og normalt at have menstruation. Jeg synes der er mange andre klamme ting i verden...,' skriver Kiwa Linette Wammen Hoffmann.

Opslaget har i skrivende stund fået 158 kommentarer, hvor de negative henvendelser er i overtal. Flere stemmer i koret om, at det er dobbeltmoralsk af bind-virksomheden.

'Der er ingen, der tror, at "mens" er blå væske. Det har I bare ladet som om i jeres reklamer. Nu vil I så hoppe på body positivity-toget, fordi det gavner jer økonomisk. Flot. Jeg vil råde folk til at købe en kop i stedet, så sparer man de penge,' skriver Maria Højgaard Andersen.

Metroxpress har fået et skriftligt svar fra Libresse, der forholder sig til kritikken. I en mail skriver virksomhedens skandinaviske marketingschef Jenny Smith:

'Der har været et tabu omkring menstruation, som er kommet til udtryk ved, at samfundet valgte ikke at tale om det, eller vise at nogen har et mens.'

'I en global undersøgelse, der er foretaget af Libresse, blev det konstateret, at 30% af befolkningen gerne vil se mere realistiske referencer til menstruationsperioder. Vi har prøvet at imødekomme denne feedback og besluttet os for at tage fat på dette vigtige emne. Vi håber, at vi kan bidrage til en forandring ved at støtte kvinder over hele verden og bryde det stigma, der eksisterer rundt om i verden. Mens er normalt. Og det vil vi gerne vise. Så vidt jeg ved, er Libresse også de første til at gøre dette.'

Omkring ordvalget 'mens' skriver Jenny Smith, der er svensk, følgende:

'Vi har også set disse kommentarer. Jeg har forstået det sådan, at det er et helt normalt ord for menstruation på dansk. Det er sandt, at 'kære børn har mange navne'.'

Se opslaget, der har skabt foragt, her:

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx