Af Heidi Pedersen - 25/10-17 12:06

Ny forskning: Så mange gram fuldkorn skal du spise for at undgå tarmkræft Ny forskning: Så mange gram fuldkorn skal du spise for at undgå tarmkræft

For hver 48 gram ekstra fuldkorn man spiser om dagen, mindsker man sin risiko for tarmkræft med 17 pct., fastslår ny forskning, der samler al eksisterende viden på området i ét.

storybild

Danskerne spiser i gennemsnit ca. 63 gram fuldkorn - de anbefalede mængder er dog 75 gram, da det mindsker risikoen for at udvikle tarmkræft.

En skål havregryn og en til to skiver rugbrød om dagen. Mere skal der ikke til, hvis du vil mindske din risiko for tarmkræft, viser en ny rapport, der sammenfatter international forskning baseret på i alt 29 mio. mennesker verden over.

»Når vi samler al forskning, der findes i hele verden, så er det, det svar, vi står tilbage med,« siger seniorforsker i Kræftens Bekæmpelse, Anja Olsen, der forsker i sammenhænge mellem kost, livsstil og kræft.

De nye forskningsresultater vil fremover få betydning for kostanbefalingerne i hele den vestlige verden. I Danmark er anbefalingerne dog allerede over 48 gram - faktisk anbefaler myndighederne herhjemme hele 75 gram for voksne dagligt.

»I en dansk kontekst er 48 gram ikke særlig meget, fordi fuldkorn i højere grad er en del af vores kost. Men det vil det f.eks. være i USA, hvor man ikke spiser særlig meget fuldkorn,« siger Anja Olsen.

Men selvom vi er gode til at spise rugbrød og havregryn, skal vi ikke hvile på laurbærrene. Hvert år konstateres ca. 4.200 nye tilfælde af tarmkræft, hvoraf ca. 2.000 dør.

»Hvis ikke vi spiste så meget fuldkorn, så ville det formentlig se meget værre ud, end det gør nu. Når vi stadig ser mange kræfttilfælde, skyldes det bl.a., at vi spiser rigtig meget firbenet kød, som f.eks. okse, lam og svinekød samt forarbejdet kød, som f.eks. bacon og pølser. Samtidig er der også mange, der er overvægtige og drikker over de anbefalede mængder alkohol, som også øger risikoen for tarmkræft,« siger Anja Olsen.

Vælg produkter med fuldkornslogoet. Brug fuldkornspasta og fuldkornsnudler. Brug havregryn i frikadellerne og farsen i stedet for hvidt mel.    Spørg efter fuldkornsbrød hos bageren, og når du spiser ude.   Prøv fuldkornsvarianter af burgerboller og pølsebrød.   Kom hele kogte hvedekerner i salater  . Erstat noget af det hvide mel med fuldkornshvedemel, når du bager f.eks. brød og muffins  . Spis havregrød til morgenmad kom gerne tørret frugt og krydderier i.    Byt det hvide brød ud med fuldkornsbrød.   Indfør fuldkornsknækbrød til eftermiddagshygge.

Kilde: Fuldkorn.dk

 

Ifølge Kræftens Bekæmpelse spiser vi danskere dobbelt så meget fuldkorn som for ti år siden, svarende til, at vi i dag i gennemsnit spiser 63 gram fuldkorn om dagen. En del af forklaringen er ifølge Anja Olsen, at det ikke kræver store omlægninger i madvanerne. Man kan eksempelvis vælge et morgenmadsprodukt eller brød med fuldkorn og vælge fuldkornspasta eller ris frem for de hvide varianter, lyder det gode råd.

Blod - med eller uden slim - i afføringen.

Anderledes afføringsvaner, der varer i mere end en måned. Det vil sige skiftevis forstoppelse og tynd afføring.

Smerter ved afføring.

Sort afføring.

Luft i tarmene eller ondt i maven i mere end en måned.

Blodmangel, vægttab eller feber i lang tid uden grund.

En fornemmelse af, at tarmen ikke tømmes ordentligt, når du er på toilettet.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx