14/01-18 13:21

De fleste danskere kender dilemmaet ved automaten i supermarkedet: Nye tal afslører, hvad vi gør De fleste danskere kender dilemmaet ved automaten i supermarkedet: Nye tal afslører, hvad vi gør

Selvom det i en årrække har været muligt at donere sin flaskepant til velgørende formål i en lang danske supermarkeder, er det fortsat de færreste, der gør det. Det skriver Søndagsavisen.

storybild

Bilka i København. Personerne på arkivbilledet har ikke noget med sagen at gøre.    (Billede: Marie Hald)

I Dansk Supermarkeds butikker Føtex, Netto og Bilka er det typisk mellem 2-3 procent af kunderne, der trykker på donationsknappen på flaskeautomaten. Hos Lidl er det 0,8 procent. Og hos Coop-butikkerne Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen er det 1,4 procent, mens det stiger til tre procent i Irma.

»Det kan jo godt hænge sammen med, at folk har samlet panten sammen, slæbt den hen til butikken og så føler, at de vil have noget for den anstrengelse,« forklarer Jens Juul, der er kommunikationsdirektør i Coop.

Han understreger dog, at de er glade for de penge, der kommer ind.

»Det er mange bække små. Vi er sådan set stolte af, at vi kan bidrage på den her måde.«

Beregninger, som Søndagsavisen har foretaget, viser, at danskerne samlet set donerer 28 millioner kroner via flaskepant om året. Det skal sættes op imod, at der hvert år udbetales 1,5 milliarder kroner i pant til kunderne.

Mellem tre og fem af de millioner går til Røde Kors. Og her er man tilfreds.

»Vi er supertaknemmelige for det her samarbejde med Coop, og vi synes, det er flot, at der er så mange, der donerer. Selvfølgelig ville det være fantastisk, hvis hver anden donerede deres pant, men vi synes, at det er en succes,« siger Morten Jørgensen, der er Fundraisingchef i Røde Kors.

Pant-ordningen har kørt i en række butikker siden 2011.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx