Af - 12/01-17 18:08

Du gør dette for at få varmen - og det kan give dig frostskaderDu gør dette for at få varmen - og det kan give dig frostskader

Det bliver hundekoldt i dag, og der er forhøjet risiko for at få forfrysninger. Her er en række tips og tricks til at undgå at kulden gør skade på dig.

storybild

(Billede: Yuganov Konstantin)

Det er med at klæde sig godt på i dag, for onsdagsvejret disker op med det værste fra alle hylder.

Næsten hele Danmark vil opleve kuling, og ved kysterne kan der forekomme vindstød af stormstyrke. Ved en wind chill factor på -20 er der risiko for lettere forfrysning af blottet hud, oplyser DMI på deres hjemmeside.

Selvom du sikkert har mest lyst til at blive indendøre, kan det blive nødvendigt at bevæge sig ud i kulden, og hvis du gør dét, får du her en række gode råd, så du kan undgå at få overfladiske forfrysninger.

DMI: Onsdagens storm kan føles som 20 minusgrader
DMI: Onsdagens storm kan føles som 20 minusgrader

Før du går ud:
Allerede om morgenen kan du forberede dig ved ikke at vaske ansigtet med sæbe. Hudens naturlige fedt beskytter nemlig mod forfrysninger. Så lad den være.

Hvis du har et par timer, inden du skal udenfor, så smør ansigtet i en vandfri og fed salve.

Ifør dig varmt tøj, der ikke strammer. Luften mellem stof og tøj isolerer, og du undgår direkte blæst på huden.

Tag et par ekstra vanter og sokker med, hvis de første par skulle blive fugtige. Hænder og fødder hurtigt kolde.

Mange gør det, men det er faktisk ret dumt. Lad være med at binde halstørklædet op om munden. Din vejrtrækning afgiver fugt, og det kan give frostskader.

Lad være med at gå lange ture. Det har du nok heller ikke rigtig lyst til, hvis du er ved at fryse r**en af.

Tag varme drikke med. Det er også så hyggeligt at varme sig på en varm kakao.

DMI advarer: Onsdagens storm kan blive til snestorm
DMI advarer: Onsdagens storm kan blive til snestorm

Hvis du allerede er ude:
Hold dig fra vind og fugt. Hold dig i bevægelse hele tiden. Bevæg fingre og tæer. Lav grimasser med ansigtet for at holde blodcirkulationen i gang. Det ser måske lidt underligt ud, men du griner sidst.

Hvis du har svært ved at mærke dig selv, er der nok noget i vejen. Men tjek andre menneskers hudfarve på næse, kind, hage, pande og ører. Hold øje med følelsen i dine fingre og tæer.

Det er bedst at varme sig selv op, og hvis du allerede har fået skader på hage eller kind, kan du bruge hænderne til at varme.

Hvis du har skadet en hånd eller en fod, kan du varme den op under tøjet. Du kan også stikke den ind i armhulen eller lægge den på maven. Det er ikke rart til at begynde med, men du bliver glad for det i længden.

Kraftigt blæsevejr kan lukke trafikken over broerne
Kraftigt blæsevejr kan lukke trafikken over broerne

Hvis fingre, ører eller andre områder har fået forfrysning:

Se at komme indenfor og varm områderne med din egen kropsvarme - tørt.
Du har måske lyst til at gnide varmen ind i lemmerne, men du må ikke gnide på de forfrosne områder. Det kan give skader.

Drik noget varmt, og lad være med at varme dig med strålevarme. Strålevarme kommer fra ovne, pejse og lignende. Du kan sikkert ikke mærke så meget, så du risikerer faktisk at få brandskader.

Du tænker måske, at varmt vand kan hjælpe dine forfrosne hænder og fødder på vej tilbage til livet, men hold nøje øje med temperaturen! Vandets temperatur bør højst være 3-5 grader over normal kropstemperatur.

Lykkes det dig ikke at få varmen og følesansen tilbage, kan der være opstået skader. Du skal derfor søge læge hurtigst muligt.

Kilde: Sundhed.dk

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx