12/09-13 23:10

Pladebosser fortryder fortidens arrogancePladebosser fortryder fortidens arrogance

Ikke mange aktører i kulturbranchen har været udsat for så meget fjendskab og hån fra egne forbrugere som pladebranchen siden årtusindskiftet

Men nu ser det for alvor ud til, at det har givet pote, at branchen nu lytter til deres kunder.

Det skriver Politiken fredag.

Musikmarkedet var et af de første til at blive forandret for altid af internettet, men pladeselskaberne kæmpede i mange år imod udviklingen og insisterede på, at det var omverdenen, den var gal med.

Nu 13 år og en halvering af omsætningen senere oplever branchen igen vækst, og tre danske musikselskabsbosser gør i en Kronik i fredagens Politiken op med et årtis fremtidsfjendsk adfærd:

- Vi har indset, at vi ikke kan vinde en kamp med forbrugerne om, hvordan og hvornår de vil lytte til musik, siger Casper Bengtson, direktør i Universal Music Danmark, der sidder på godt en tredjedel af markedet for indspillet musik.

Efter at rettighedshavere har lukket op for streamingtjenester som Spotify og Wimp, er forbruget eksploderet, og ifølge aktuelle halvårstal fra brancheorganisationen Ifpi står streaming nu for 45 pct. af omsætningen.

Samme periode sidste år var det 24 pct. De nye tjenester har samtidig fået branchens fjendebillede nummer 1, piratkopisterne, til at skrumpe.

Men det overraskende skal især findes i de erkendelser, som pladebosserne gør sig oven på den nylige succes:

- I årevis førte vi en vi-sagsøger-dig-ind-i-helvede-retorik, indtil der kom et generationsskifte i musikbranchen, siger direktør for det uafhængige musikselskab Playground Søren Krogh Thompson, og direktør for Sony Music og formand for Ifpi Henrik Daldorph supplerer:

- Der er et element af frelsthed i det, vi nu siger, men vi har oplevet, at det virkede: at gå med udviklingen og arbejde med strømmen i stedet for at gå mod den.

Gennem streamingtjenesterne er selskaberne nu kommet mere på bølgelængde med kunderne, lyder det.

Samtidig er adfærden forandret, kan man se, hvis man dykker længere ned i Ifpi's tal. Hitlistemusikken fylder simpelthen mindre på nettet. Hvor top-50-musik fylder 29,6 pct. af det fysiske salg, udgør det kun 16 pct. af streamingen. Det er altså et bredere musikudvalg, der bliver aktiveret på nettet, skriver Politiken.

Det er dog ikke alle led i musikbranchen, der er lige tilfredse med udviklingen.

Ifølge formanden for Dansk Musikerforbund, Anders Laursen, tilflyder de nye penge kun i ringe grad kunstnerne:

- Jeg håber, at fremgangen vil fremme, at de udøvende musikere får en eller anden passende og fair betaling«, siger han til Politiken.

Den kritik har Dansk Musikerforbund været ude med før, og Anders Laursen har ikke oplevet nogen forandring som følge af den positive omsætningsudvikling i branchen.

Ligesom han kan fortælle om tilsvarende meldinger fra søsterorganisationerne i England, Sverige og Finland.

Hos Universal, der er Danmarks største musikselskab, argumenterer direktør Casper Bengtson for, at fordelingen af indtægterne er blevet mere demokratisk, da det nu er hver enkelt afspilning, der tæller, og ikke pladesalget.

- Pengene bliver fordelt over flere artister, og det kan jeg ikke se skulle være et problem. Pengene følger lytningen, og det er det tætteste, vi kommer på en retfærdig fordeling, siger Casper Bengtson til Politiken.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx