Af Ritzau - 24/03-17 17:08; Opdateret: 24/03-17 17:52

DSB sikrer løse pumper med wire og sender IC4-tog i driftDSB sikrer løse pumper med wire og sender IC4-tog i drift

DSB er parat til at sende enkelte IC4-togsæt tilbage på skinnerne. De blev taget ud, da pumper faldt af.

storybild

Nye fejl fik DSB til at køre skandaleramt IC4-tog i remise i begyndelsen af marts. Nu er de på vej tilbage i drift. (Billede: Scanpix/Claus Fisker)

Fra mandag vil DSB's plagede og dyre IC4-togsæt igen kunne ses på skinnerne. Løse hydraulikpumper sendte dem i begyndelsen af marts i garage.

DSB har endnu ikke fundet en egentlig permanent løsning, men har indtil videre valgt at "sikre hydraulikpumperne med en wire" samt at inspicere togene oftere.

- Vi har nu fået skabt en midlertidig løsning, der sikrer, at det ikke udgør en sikkerhedsmæssig risiko, hvis vi oplever nye tilfælde med løse hydraulikpumper, skriver Anders Egehus, driftsdirektør i DSB, i en pressemeddelelse.

Det betyder, at togsættene kan komme tilbage på skinnerne, så normal togdrift langsomt kan begynde igen fra på mandag.

Informationschef hos DSB Tony Bispeskov fortæller, at mindst én hydraulikpumpe havde løsrevet sig så meget, at den havde rørt skinnerne.

- Der har været nogle skader på hydraulikpumpen, der viser, at pumpen har ramt skinnerne, siger Bispeskov og forsikrer om, at wire-løsningen er ganske sikker.

- Vi har indført en wireløsning, der sikrer, at der ikke er en sikkerhedsrisiko. Den løsning er godkendt af vores egne eksperter og myndighederne.

Fra mandag vil togene igen køre mellem Aarhus og Fredericia i myldretiden. Fra onsdag i næste uge vil der også komme regionaltog mellem Aarhus, Fredericia og Esbjerg.

Tony Bispeskov fortæller, at DSB venter, at der vil være normal drift "kort tid" efter næste uge.

- Vi har haft indsat busser og har måttet aflyse en hel del afgange. IC4 udgør ti procent af vores kapacitet. Så når man tager dem ud af drift, så har det nogle konsekvenser for driften, siger informationschefen.

IC4-togene har voldt DSB store kvaler.

De blev købt for over fem milliarder kroner i i 2000. Fra starten har de været plaget af problemer og er aldrig blevet den erstatning for IC3, de var indkaldt til at være.

I december sidste år opgav DSB at få togene til at virke og besluttede at udfase dem. I februar nedskrev DSB værdien af IC4 med over to milliarder kroner som konsekvens af den beslutning.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx