Af Amalie Abildgaard - 13/06-17 04:00

Danmark bliver globalt testland for ‘fremtidens bil’Danmark bliver globalt testland for ‘fremtidens bil’

Bilgiganten Honda vælger Danmark som globalt testland for sine nye brintbiler, der i fremtiden - måske - kan erstatte benzin- og dieselbiler.

storybild

Honda har valgt Danmark som globalt testland for sine nye brintbiler. Det japanske brand vil lære danskerne om brint - og lære af danskernes fokus på og tilgang til vedvarende energi og miljø. Mandag d. 12. juni 2017 satte klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) sig bag rattet til en snak om miljøvenlige biler. (Billede: Scanpix/Bax Lindhardt)

Pris og tilgængelighed er ifølge Klimaministeren afgørende for, om det slår igennem i Danmark.

Fem familier over hele Danmark vil de kommende måneder teste nye brintbiler, der inden 2020 formentlig skal dække to tredjedele af bilgiganten Hondas produktion sammen med el- og hybridbiler for at udfase de knap så miljøvenlige benzin- og dieselbiler. Bilen er ellers kun på vejene i Japan og USA.

»Den japanske bilfabrikant Honda har udvalgt netop Danmark som globalt testland for sine nye brintbiler, Honda Clarity, fordi danskerne er et foregangsland, når det gælder vedvarende energi og miljø,« siger pressechef ved Honda Denmark, Thomas Larsen og uddyber med, at Danmark også størrelsesmæssigt er godt, da de 11 brinttankstationer er tilgængelige.

Merkel udvikler samarbejde med Kina i usikker verden
Merkel udvikler samarbejde med Kina i usikker verden

Honda er ikke alene om at ønske biler på fossile brændstoffer så småt ude af markedet. Et flertal i Folketinget er enige om, at det i 2050 ikke længere skal være muligt at købe benzin- og dieselbiler.

Dog mener energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Christian Lilleholt (V), at der stadig er et stykke vej til målet.

»Prisen og muligheden for at få bilen ladet er afgørende. Som prisen er i dag på en brintbil kan det være svært for nogen. Det kræver i hvert fald en rigtig god økonomi. Men teknologiudvikling gør, at prisen bliver bedre og bedre. For mig at se er der perspektiver i brint,« siger Lars Christian Lilleholt (V).

Hondas brintbil er endnu ikke til salg i Danmark, da det i første omgang kun er en forsøgsordning. Men prisen vurderes til at ligge på en halv million, da den allerede nu forhandles i Japan og USA.

Ingen afgift på brintbil til 2019

Da elbilen kom frem til det danske marked, kunne den købes uden afgift, men i 2015 var afgiften tilbage, og lammede salget. I sidste måned blev en ny aftale mellem Socialdemokratiet, Venstre og Radikale om, at 5.000 elbiler nu kan købes med en afgift på blot 20 procent. Derudover er der en afgiftsfritagelse på brintbilen indtil 2019.

»Det kan tænkes, at man på den længere bane skruede det sammen på en anden måde, så man med en større udstrækning tilskynder biler med et lavt energiforbrug. Det synes jeg er fornuftigt,« siger Lars Christian Lilleholt (V).

Men hvis man spørger Alternativets klima- og miljøordfører Christian Poll, er afgiften ikke sat langt nok ned.

»Vi mener, at der skal være en meget hurtigere indfasning. Hvis det stod til os, fjerner vi afgiften helt, indtil der er købt et vist antal - for eksempel 50.000 – hvorefter man kan diskutere afgiften igen,« siger han og forklarer, at han ikke ser prisen på de miljøvenlige biler, som et problem på sigt.

Oppositionen vil have gang i massiv omstilling til elbiler
Oppositionen vil have gang i massiv omstilling til elbiler

Energibranchen: Fuld fart på elektrificeringen nu
Energibranchen: Fuld fart på elektrificeringen nu

LÆS OGSÅ: Elbilerne står over for ny afgiftslussing

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx