Af - 22/04-17 14:44; Opdateret: 22/04-17 17:19

Fem butikker har fået nok: Nu koster det penge at prøve en kjoleFem butikker har fået nok: Nu koster det penge at prøve en kjole

Fem danske brudekjolebutikker har indført et gebyr for at prøve deres kjoler. Det sker som konsekvens af, at mange kunder prøver kjoler i timevis for derefter at bestille et lignende produkt på nettet.

Bildstrecke im Grossformat »

I galleriet herover: 14 brudekjoler, der ALDRIG skulle have været lavet.

På nettet bugner det med tøj og sko, og du er kun ét klik væk fra det helt rette produkt. Måske endda til en favorabel pris. Vi handler i stigende grad på nettet, men vi kan stadig godt lide at svinge forbi den lokale tøjbutik, prøve tøjet og spørge ekspedienten til råds for derefter at forlade butikken og købe produktet på nettet.

Nu er fem danske brudekjolebutikker grebet til handling og har indført et gebyr for at prøve kjoler. Det skriver Politiken.

Stort hit: Dette står øverst på konfirmanternes ønskeliste
Stort hit: Dette står øverst på konfirmanternes ønskeliste

Det sker, efter Lina von Bale, indehaver af Brudekjoler-Weddingdeluxe i Stenløse, blev træt af kunder, der i timevis prøver hendes kjoler og ovenikøbet gør dem så beskidte, at de må sendes til rens. De trækker på hendes kunnen, men vælger at købe et tilsvarende produkt på nettet. Nu har hun indført et gebyr på 150 kroner i timen for at prøve kjoler.

- Det er simpelthen så dårlig stil, siger Lina von Bale til Politiken.

Den frustation fik Lina von Bale til at sende mails ud til 30 af de førende brudekjolebutikker i Danmark, hvori hun opfordrer dem til at indføre kjolegebyrer. Indtil videre har fire forretninger meldt tilbage, at de også vil indføre den slags gebyrer.

Kvinden bag verdenskendt designmærke er gået konkurs
Kvinden bag verdenskendt designmærke er gået konkurs

Det er ikke unikt for brudekjoler, at kunden prøver tøjet i butikken og derefter køber det på nettet. Vagn Jelsøe, som er vicedirektør hos Forbrugerrådet, anerkender, at det er et problem for forretningerne, men han mener ikke, at kunden gør noget forkert, når de i stedet vælger at handle på nettet.

- Det er langtfra ulovligt, det kunderne gør. Jeg synes sådan set, det er en fornuftig forbruger, der både orienterer sig på nettet og går ind i fysiske butikker for at få ordentlig vejledning, siger han og tilføjer:

- For nogle kunder spiller prisen en afgørende rolle, for andre er det at få hjælp af 'et rigtigt menneske' før, under og efter købet. Den service, butikkerne tilbyder, kan lokke forbrugerne ind i butikken, og så er det butikkens rolle at overbevise om, at kunden er bedst tjent med at købe der – det er spillereglerne på et frit marked.

Sofie bruger størrelse XL: Er jeg for tyk til Strøget?
Sofie bruger størrelse XL: Er jeg for tyk til Strøget?

Foreningen for dansk internethandel, FDIH, har undersøgt, hvordan folk bestemmer sig for et køb på nettet, og ifølge foreningen bruger 88 procent kun research på nettet til at bestemme sig. 12 procent bruger også fysiske butikker, og 3 procent bruger kun fysiske butikker, før de bestemmer sig for en vare på nettet.

Kommunikationschef i FDIH, Henrik Theil, ser det derfor ikke som noget stort problem. Men han påpeger dog, at de 12 procent kan have større konsekvenser for enkelte varegrupper.

Henrik Theil mener ikke, at løsningen er at indføre et gebyr. Forretningerne skal gøre opmærksom på den tryghed og sikkerhed, der er i at handle i en fysisk butik.

Galleri: Alle piger har været der: Når kjolen på modellen ser helt anderledes ud på én selv
Galleri: Alle piger har været der: Når kjolen på modellen ser helt anderledes ud på én selv

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx