Af Katrine Frederikke Wandrup - 03/10-17 13:32

Enos opkald til alarmcentralen gik ikke som ventet: Der var et helt forkert fokusEnos opkald til alarmcentralen gik ikke som ventet: Der var et helt forkert fokus

Efter en mand faldt halvanden til to meter ned fra havnefronten på Islands Brygge ringede Eno Krogh til alarmcentralen. Men i stedet for at forhøre sig om mandens tilstand, endte samtalen med at handle om, at Eno Krogh ikke havde et husnummer.

storybild

Det var her ved havnebadet på Islands Brygge, at en mand gled og faldt ned på stenene. (Billede: Privat foto)

Har du oplevet en lignende situation? Så skriv en mail til kawa@berlingskemedia.dk.

Søndag formiddag var der loppemarked på Islands Brygge i København. Eno Krogh var på pletten klokken 10 sammen med nogle venner, som han kiggede på standene med, da vejret trak op. Det blev mørkere, begyndte at småregne og blæsten tog til.

Pludselig kom en gul paraply flyvende forbi, og Eno Krogh så en mand, der prøvede at fange den. Manden var fokuseret på paraplyen og så derfor ikke havnefronten, så da han kort efter gled på de glatte sten, faldt han over kanten, halvanden til to meter ned og landede på ryggen på stenene nedenfor.

»Jeg ser ham ikke ramme stenene men løber frem med det samme, hvor jeg kan se, han ligger og har rigtig ondt. Han ømmer sig højt og jeg kan se, han har slået sig alvorligt,« fortæller Eno Krogh til metroxpress.

Selvom manden havde slået sig meget, ville han gerne op fra stenene. Så mens en flok mennesker hjalp ham, fandt Eno Krogh sin telefon frem og ringede til alarmcentralen, hvor han forklarede, hvad der var sket.

Adresseproblemer

Herfra udfoldte en mærkelig samtale sig ifølge Eno Krogh, hvor han prøvede at forklare sin placering, men fordi han ikke havde vejnavn og husnummer, havde operatøren svært ved at hjælpe.

»Jeg oplever i situationen, at operatøren er irriteret over, at jeg ikke kan oplyse den præcise adresse, og jeg er nok også selv lidt skrap, fordi jeg har de her historier om, hvordan de ikke kan finde ud af, hvor man er, i baghovedet,« siger han og fortsætter:

»Jeg vil skyde på, at der går cirka 30 sekunder inden jeg bliver stillet om til ambulancetjenesten, så det går rimelig hurtigt. Det jeg opponerer mod er bare, at det skulle tage så lang tid, når jeg selv bagefter fandt ud af, at jeg kunne finde min præcise placering på Google Maps på tre sekunder.«

Så sent som i september sidste år skete noget lignende i Nordjylland, da det berømte træhotel Svinkløv Badehotel brændte ned, og operatøren ved alarmcentralen var meget modvillig til at hjælpe, da Trine Nielsen fra Horsens, som ringede, ikke kunne den præcise adresse.

Jan Kirk-Iversen, som er områdeleder for alarm- og vagtcentralen i Hovedstadens Beredskab, har lyttet Eno Kroghs samtale med alarmcentralen igennem, og ifølge ham er opkaldet gået, som det skal. Han mener ikke, at operatøren var irriteret, men derimod koncentreret om at finde frem til, hvor uheldet var sket.

»De talte sammen i lige omkring et minut, hvor operatøren fandt adressen og sendte ham videre til sundhedsfagligt personale. Det er sådan, at vi først prøver at få en adresse, og hvis vi ikke kan det, så går vi videre til kendemærker i området, hvilket også var, hvad der skete i det pågældende opkald,« siger han.

Den forslåede mand havde det dårligt. Han havde slået ryggen og hovedet og kom derfor ned at ligge i Kulturhuset ved Islands Brygge. Eno Krogh ringede igen til alarmcentralen og fik at vide, at han skulle vente sammen med manden og hans familie, indtil ambulancen kom frem.

Efterfølgende har Eno Krogh tænkt meget over sin oplevelse, og hans vurdering er klar.

»Følelsen, jeg sidder tilbage med, er, at jeg er skuffet. Skuffet er det rigtige ord, for jeg troede, vi var forbi det med, at der var adresseproblemer, når man kontakter alarmcentralen.«

Nåede aldrig til det vigtige

Eno Krogh sidder tilbage med en følelse af, at alarmopkaldet endte med at handle om alt det forkerte.

I stedet for at få en beskrivelse af, hvad der var galt med den forslåede mand og hvordan han havde det, endte samtalen med at handle om, hvad adressen var.

»Jeg var ærligt talt rystet over oplevelsen, for det var et voldsomt scenarie, og jeg følte ikke, at jeg talte om det, der var vigtigt. Der var et forkert fokus,« mener Eno Krogh.

Men det var der ifølge Jan Kirk-Iversen slet ikke.

»Jeg kan godt forstå, at Eno Krogh har haft fornemmelsen af, at operatøren ikke spørger om det vigtige, men operatørens vigtigste opgave er at finde uheldet, så han kan viderestille det til noget sundhedsfagligt personale, der kan vurdere skaderne. Og det var også det, der skete i dette tilfælde,« siger han.

Løsningen ligger efter Eno Kroghs mening lige for: Operatørerne skal have adgang til Google Maps. For efterfølgende undersøgte han selv, hvor hurtigt han kunne finde uheldsstedet på appen, og efter tre sekunder sad han med den præcise placering i hånden.

Telefonopkaldet med operatøren tog ti gange så lang tid, og Eno Krogh mener, at det var heldigt for den tilskadekomne mand, at hans situation ikke var livstruende, hvor hvert eneste sekund tæller.

Men den løsning arbejder alarmcentralen allerede med. De har haft adgang til Google Maps i mange år. Det, der tager tid ifølge Jan Kirk-Iversen, er ikke at finde adressen, men at spørge sig frem til, hvad man skal taste ind. Han understreger også, at alarmcentralen i hovedstaden har rigtig travlt. De får omkring 1000 opkald om dagen, hvoraf cirka en tredjedel genererer ture.

Efterfølgende er Eno Krogh blevet gjort opmærksom på appen '112'. Hvis du ringer til alarmcentralen gennem den, sender du dine koordinater til operatøren, og det synes Eno Krogh er en god løsning. Jan Kirk-Iversen er enig i, at det er en god idé at downloade appen. Den er helt nyopdateret, fortæller han, og opfordrer alle til at hente den ned.

Den forslåede mand har det efter omstændighederne godt. Han kommer til at være øm i et godt stykke tid, men får ikke mén, fortæller Eno Krogh, som har talt med mandens kone efterfølgende.

Har du oplevet en lignende situation? Så skriv en mail til kawa@berlingskemedia.dk.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx