Af Julie Laurs Bundgaard - 17/11-17 12:50

Utilfredse danskere erklærer krig mod BilkaUtilfredse danskere erklærer krig mod Bilka

Sure kunder har meldt Bilka til Center for Klageløsning.

storybild

Arkivfoto. (Billede: Marie Hald)

I oktober købte flere personer en iPhone 8 til en yderst favorabel pris på Bilka.dk. Efterfølgende annullerede supermarkedskæden dog ordrerne med den begrundelse, at der var sket en fejl. Det har fået utilfredse kunder til at klage til Center for Klageløsning.

Det viser en aktindsigt, som Finans har fået udleveret.

23 af de kunder, der benyttede sig af Bilkas tilbud og bestilte en iPhone 8 med 64 gigabyte til 4.323 kroner på supermarkedskædens hjemmeside, har klaget til Center for Klageløsning. De utilfredse kunder mener nemlig, at de er blevet uretfærdigt behandlet, fordi de har købt og betalt for et produkt, som de pludselig ikke kunne få alligevel.

En af kunderne ved navn C Schou Jeppesen skriver blandt andet til Bilka, at han ikke kan forstå, hvordan de har ret til at annullere handlen.

Tilbage i oktober sendte Bilka en mail til alle, der havde bestilt en iPhone 8 til 4.323 kroner, hvori de forklarede, at der havde været en fejl i deres IT-system, der betød at prisen på telefonen blev lavere end den, der var tiltænkt, og at ordrerne derfor ville blive annulleret.

'Beklageligvis har vores IT-system i går forårsaget nogle prisfejl på nogle ganske få varenumre, hvorfor prisen på den pågældende telefon fremgik af vores hjemmeside til en usædvanlig lav pris, kr. 4.323,00 - i øvrigt uden at der på nogen måde, havde været reklameret med denne usædvanligt lave pris som led i en kampagne eller lignende,' skrev Bilka blandt andet i mailen.

Ifølge supermarkedskæden burde kunderne kunne regne ud, at den lave iPhone-pris var urealistisk, og måtte derfor have handlet i ond tro. Det gav dem, ifølge en paragraf i aftaleloven, ret til at aflyse handlerne.

LÆS OGSÅ: Chok-billede af tv-vært vækker harme: 'Du vidste præcis, hvad du havde gang i'

Det drejer sig ifølge Bilka selv om cirka 100 styk iPhone 8, og de fastholder stadig, at der var tale om en åbenlys prisfejl, som blev misbrugt af kunderne.

»Vi analyserede det købsmønster, som gjorde sig gældende, mens fejlen stod på. Det indikerer klart, at mange af kunderne var opmærksomme på den åbenlyse fejl og handlede på denne. Denne vurdering understøttes bl.a. af, at mange af de berørte kunder forsøgte at bestille op mod fire-fem iPhones,« siger Kasper Reggelsen, der er kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked til mediet.

Finans har talt med Jakob Steenstrup, som er jurist ved Forbrugerrådet Tænk, der vurderer, at Bilka er tvunget til at sælge telefonerne til dem til den 'urealistiske pris', hvis de får medhold i klagesagerne.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx