Af Amalie Abildgaard - 14/10-17 14:39

Ny kritik af DSB: Det virker jo ikke!Ny kritik af DSB: Det virker jo ikke!

DSB er en virksomhed, der må siges tit at være i modvind. Nu er det dørene i S-togene, der mødes af kritik.

storybild

Arkiv. (Billede: Jens Nørgaard Larsen)

DSB er i gang med at indføre håndfri betjening af dørene i S-togene, hvor dørene skal kunne åbnes med et enkelt vink med hånden foran dørene. Det viser DSB i en video på Facebook.

Men dette fungerer ifølge flere danskere på Facebook ikke efter hensigten. Flere hævder i kommentarsporet, at det enkelte strejf med hånden, godt kan blive en akavet dans, foran glasdøren til skue for de andre passagerer.

Det skyldes ifølge de utilfredse rejsende, at censoren skulle virke uhensigtsmæssigt langsomt.

'Beklager meget DSB. Men som daglig bruger af både S-togene og IC3 togene, kan jeg konstatere, at disse dører ikke fungerer efter hensigten. Man må simpelthen stikke klør 5 HELT op under censoren, over døren, for at den vil åbne sig,' skriver Jesper Jørgensen blandt andet.

En anden hævder, at censoren kun virker, hvis man rækker hånden helt op til den.

'Jeg vil sige det er en ommer for oplever tit, at man skal helt op i toppen af døren for, at censoren vil reagere, så det er da godt nok en ommer DSB,' skriver Troels Ankersen Pedersen på Facebook.

En tredje undrer sig over, hvorfor DSB fjernede det gamle dørsystem, hvor man skulle trykke for at åbne døren.

'Hvorfor fjerne noget der virkede? I forhold til de almindelige knapper, så er disse sensorer langt mere langsomme, da mange skal stå og fægte med armene inden de reagerer,' skriver Marc Liljeqvist og foreslår DSB at fjerne dørene for at lette passagen.

Flere passagerer stemmer i koret om, at dørene virker for langsomt i kommentarsporet på DSBs Facebook-opslag, hvor de viser de nye døre.

DSB er klar over de negative henvendelser, der har været omkring det nye system.

»Nogen siger, det fungerer, mens andre ikke gør. Derfor er det noget, vores værksted vil kigge på allerede på mandag for at se, om det kan fungere bedre,« siger Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB.

Han nævner desuden, at det også kan være, at utilfredsheden skyldes en tilvænningsspørgsmål hos passagerne. Der er dog en logisk forklaring på, hvorfor at dørene skal være der.

»Vi har også overvejet at fjerne dørene, men det giver knap så god komfort om vinteren, hvor kold vind vil blæse ind gennem toget ved hver station,« siger Aske Wieth-Knudsen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx