Af Ritzau - 01/06-17 12:26; Opdateret: 01/06-17 14:05

Scandinavian Star-kommission finder ikke bevis for sabotageScandinavian Star-kommission finder ikke bevis for sabotage

Norsk kommission har undersøgt omstændighederne ved skibsbranden i 1990, som kostede 159 mennesker livet.

storybild

I flere år har en norsk kommission arbejdet for at afdække, om offentligheden blev korrekt informeret om, hvad der skete, da færgen Scandinavian Star brød i brand i 1990. Kommissionens leder, Frank Kjetil Olsen, leverer rapport stortingspræsident Olemic Thommessen. (Billede: Scanpix/Pedersen, Terje)

Der er ikke beviser for, at branden på færgen "Scandinavian Star" i 1990 udviklede sig voldsomt på grund af sabotage.

Det fastslår en norsk kommission, der er nedsat af Stortinget. Det skriver det norske nyhedsbureau NTB.

I rapporten konkluderer kommissionen, at branden udviklede sig katastrofalt på grund af en overophedning i skibets stålkonstruktion.

- I denne brand som i andre tilsvarende skibsbrande må varmetransport i stål anses som en vigtig faktor, som forklarer brandens varighed og omfanget af skader.

- Sammen med manglende brandbekæmpelse i brandens tidlige fase betød det, at branden hurtigt kom ud af kontrol og spredte sig i skibet, skriver kommissionen i rapporten.

159 mennesker mistede livet i forbindelse med branden, som fandt sted natten til 7. april 1990. Færgen var på vej fra Oslo til Frederikshavn, da der opstod brand i en bunke sengetøj ved 02-tiden.

Det har været hævdet, at et hydraulikrør fyldt med olie blev brudt op med vilje for at give næring til branden. Desuden at der blev brugt diesel fra skibets beholdning til at øge branden.

Men det har kommissionens gennemgang af sagen og afhøring af nye vidner altså ikke fremskaffet beviser for.

Kommissionen har heller ikke fundet beviser for, at der var tale om forsikringssvindel.

Samme konklusion nåede norsk politi frem til, da efterforskningen om branden blev genoptaget i 2014.

Kommissionen har også set myndighedernes arbejde efter i sømmene. Her er konklusionen, at hverken overlevende, efterladte og besætningsmedlemmer fik nok hjælp og støtte efter ulykken.

- Kommissionen udelukker ikke, at en bedre koordinering og langsigtet opfølgning af de berørte, både 21 overlevende og pårørende, ville have ført til, at færre havde kæmpet med psykiske, somatiske og erhvervsmæssige langvarige følger.

482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden. Yderligere én døde senere af sine kvæstelser.

Omstændighederne omkring branden har været omdiskuteret fra starten. Undersøgelsesmyndighederne kom frem til, at der var tale om en påsat brand og pegede på en lastbilchauffør, der mistede livet ved branden.

De anklager blev dog senere droppet.

Det viste sig også, at personalet på "Scandinavian Star" i høj grad manglede uddannelse.

/ritzau/NTB

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx