16/09-13 07:16

Disse biler er dødsfælderDisse biler er dødsfælder

Vinduesairbaggen blev ikke udløst, og indtrængningsdybden blev forøget med seks centimeter i en crashtest af en ukorrekt genopbygget bil.

storybild

Michael Vibe fra Mercedesværkstedet i Åbyhøj på billedet nærstuderer en instruktionsbog. Arkivfoto. (Billede: Frank B. Schmidt / Arkivfoto)

Det kan have fatale konsekvenser, hvis karrosseriværksteder opretter og reparerer en bil forkert.

Flere eksperter i den danske autobranche mener, at for mange værksteder af enten uvidenhed, materialemangel eller sløseri udsætter bilejerne for dødelig fare, fordi bilerne ikke repareres efter forskrifterne med nye typer sammenføjningsteknikker og materialetyper, skriver fagbladet Motor-magasinet.

Avanceret karrosserikonstruktion med flere typer metal i sikkerhedszonen, nye komposit-materialer og nye samlingsmetoder med limning, nitning, præcis punktsvejsning og lodning kendetegner den øgede sikkerhed i biler.

Dette stiller forøgede krav til reparatørerne.

Derfor undersøgte det tyske køretøjstekniske institut KTI konsekvenserne af forkert opretning.

Testen gik ud på at udsætte en VW Passat model B6 for et sidecrash efter Euro NCAP-standard, oprette bilen efter den ældre B4-metode og derefter crashe den igen. Resultatet var skræmmende:

Indtrængningsdybden blev forøget med 60 millimeter, og sideairbagen udløste ikke.

KTI-undersøgelsen havde til formål at gøre den internationale karrosseribranche opmærksom på den store indflydelse, som forkert opretning kan have på personskader og dødstilfælde.

Resultatet af den tyske crashtest er en opsang til hele autobranchen, mener karrosseribranchens organisation SKAD.

Direktør og ingeniør Thomas Krebs, der i samarbejde med tyske KTI stod bag crashtesten, mener, at testen tydeligt viser, at mekanikere og karrosserismede, der giver sig i kast med opretning af skader på nyere biler, skal være sig deres ansvar utrolig bevidst.

- Rygradsviden er forældet i dag. Et skadesværksted må erkende, at sådan viden ikke længere giver frirum til at reparere biler efter gammelkendte metoder, men udelukkende efter fabriksvejledninger ved anvendelse af moderne udstyr og opdateret viden.

- Ligeledes kan forsikringsselskaber ikke længere lukke øjnene overfor kravene ved at tvinge værkstederne efter mottoet "reparer billigt, ellers flytter vi bilen", siger Thomas Krebs til Motor-magasinet.

Han tilføjer, at nye sikkerhedstiltag på fodgængerområdet stiller yderligere krav til de ydre karrosseridele, der skal være mere fleksible og give efter, når en fodgænger rammer skærme, fronten eller motorhjelm. Alternative reservedele skal beviseligt kunne leve op til OEM-dele, og helst passe første gang.

- I mange år har reparatørerne kunnet nøjes med at gøre, som de engang har lært på teknisk skole. Først da vi i SKAD, i tæt samarbejde med forsikringsselskabet Tryg, satte fokus på problemet i 2011, åbnede branchen og markedet øjnene overfor denne ret så alvorlige problemstilling omkring nye krav til reparationsteknikker. Nu kan de sidste års omtale af problemet dokumenteres med denne crashtest. Som karrosseribranchens repræsentant er vi forpligtet til at sikre vores kunders ve og vel, også når der står et forsikringsselskab imellem, siger Thomas Krebs.

SKAD vil samtidigt kræve, at taksatorer efteruddannes i ny reparationsteknologi, og opfordrer FDM til at tage affære.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx