Af Sine Bach Jakobsen,Lars Lindevall - 20/11-17 22:52

Danskerne stoler ikke på PostNord: 'Det er blevet en joke'Danskerne stoler ikke på PostNord: 'Det er blevet en joke'

Kun 27 procent af danskerne har tillid til, at PostNord kan levere breve og pakker til tiden.

storybild

Kun godt hver fjerde dansker har tillid til, at PostNord kan levere breve og pakker til tiden. (Billede: Christian Lindgren)

Hvis juleposten skal nå frem i tide i år, så må du hellere se at finde fyldepen og frimærke frem snart.

I hvert fald regner en stor del af danskerne ikke med, at det statsejede selskab PostNord er i stand til at levere post og pakker rettidigt.

En ny måling, som YouGov har foretaget for metroxpress, viser således, at kun 27 procent af danskerne har tillid til, at breve eller pakker sendt med PostNord når frem i tide.

49 procent af danskerne  erklærer sig helt eller delvist uenige i, at de har tillid til, at breve eller pakker kommer frem rettidigt. Da den samme undersøgelse blev foretaget i marts måned, var tallet 39 procent.

»Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at så stor en procentdel af danskerne ikke har tillid til en dansk virksomhed, som leverer en vigtig service i vores samfund, og som ovenikøbet er statsejet,« siger Christian Rabjerg Madsen, der er postordfører for Socialdemokratiet.

Forsinkede breve

Undersøgelsen viser desuden, at 42 procent af danskerne inden for de seneste seks måneder har oplevet, at breve ikke er nået frem inden for den lovede leveringstid på 1-5 hverdage.

Christian Rabjerg Madsen mener især, at de mange fyringer - som følge af en elendig økonomi - har ramt PostNords serviceniveau.

»De skulle afskedige 4.000 af deres 10.000 mand, og i den proces har det været vanskeligt konstant at holde den samme service, og det er ikke tilfredsstillende, men omvendt ikke meget overraskende,« siger Christian Rabjerg Madsen.

For nylig har staten med opbakning fra Folketinget besluttet at skyde 1,4 milliarder skattekroner i PostNord i et forsøg på at redde virksomheden.

»Stærkt utilfredsstillende«

Morten O. Nielsen. Kommunikationschef i PostNord: Hvad siger du til, at så mange danskere har mistillid til jer?

»Det er selvfølgelig stærkt utilfredsstillende. Men med den voldsomme uro og medieopmærksomhed, der har været omkring vores virksomhed, kommer det til at sætte sig på tilliden.«

Hvorfor er det gået galt?

»Vi står jo som samfund midt i en digital revolution, som har ændret vores postservice markant. Udefra har kunderne oplevet, at servicen er blevet ændret, og at prisen er steget.«

Hvad gør I for at rette op på tingene?

»Jeg kan konstatere, at vi gennem 2017 har haft et højt kvalitetsniveau. Men i sidste ende er det jo kundernes oplevelse, det handler det om. Det bliver et langt sejt træk at få genvundet tilliden, og det gør vi kun ved at levere præcis den vare, vi skylder danskerne.«

»Postnord er blevet noget, vi joker med«

Det røde postbud i en gul bil har indtil for nyligt været personen, som vi tillidsfuld betroede opgaven at levere moster Odas julegave. Men sådan er det ikke længere. Ifølge brandingekspert Frederik Preisler gik det grundlæggende galt, da Post Danmark blev til PostNord og bilerne blå.

»Man overså de følelser, der var koblet til brandet. En tillid, som har eksisteret i hundrede år og indtil for blot nogle år siden, hvor posten var en statslig institution, vi stolede på og regnede med. Ved skiftet til PostNord smed man den tillid og troværdighed over bord, mens produktet samtidig blev forringet markant,« siger han.

Dermed har vi ingen positive følelser koblet til de blå biler, der i dag kører rundt med posten.

»PostNord er blevet noget, vi joker med. F.eks. at deres nyeste innovative ide er, at modtager selv kan afhente brevet hos afsender,« siger Frederik Preisler.

PostNord er ifølge brandingeksperten nødt til at erkende, at de har sat deres troværdighed overstyr, før den kan genopbygges:

»Og tilliden skal ikke genopbygges gennem kommunikation - men handlinger.«

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx