Af Webstud/AS - 26/04-17 07:43

Modehus kopierede ikonisk indkøbspose: Se Ikeas geniale svarModehus kopierede ikonisk indkøbspose: Se Ikeas geniale svar

Det franske modehus Balenciaga har kopieret Ikeas billige, blå taske. Nu svarer Ikea igen.

storybild

Der lød ramaskrig i modeverdenen, da det franske modehus Balenciaga i sidste uge udgav deres nye taske, der var kraftigt inspireret af Ikeas blå indkøbspose. Nu står motivet bag klart, og så har Ikea svaret igen på falskneriet, skriver Mashable.

Du kan nu få en 'Ikea-indkøbspose' til 14800 kroner
Du kan nu få en 'Ikea-indkøbspose' til 14800 kroner

Det var ikke kun den hidsige, blå farve, som folk mente, Balenciaga havde fundet inspiration fra hos den svenske møbelgigant, men også håndtaget og formen på tasken var som tyvstjålet, hvilket fik modeindustriens alarmklokker til at ringe.

Balenciagas kopitaske - bemærk formen, farven, håndtaget og konstruktionen.

Prismærket på 5 kroner havde dog ikke inspireret det franske modehus, som valgte at sælge kopivaren for næsten tre tusinde gange mere - omkring 14,500 kroner - end hvad Ikea tager for deres genbrugsposer.

Modemærke fyrer castere efter indespærring af modeller
Modemærke fyrer castere efter indespærring af modeller

Der gik få dage før Ikeas PR-bureau under overskriften 'Sådan identificerer du en original Ikea Frakta-taske' stod klar med et humoristisk svar på design-tyveriet. Bemærk hvordan billedet er taget på samme måde som Balenciagas.

Ikeas geniale svar der indikerer, at Balenciaga-tasken er en falsk kopivare, mens Ikeas er den ægte.

Kim Kardashian til modeshow uden make-up
Kim Kardashian til modeshow uden make-up

Enhver menig mand vil tænke, at Balenciagas brand må have taget skade af at gå viralt med en kopivare og blive latterliggjort på alle typer medier. Men sådan forholder det sig faktisk ikke - snarere omvendt.

Dedikerede fashionistaer, ved nemlig at Balenciagas designer, Demna Gvasalia, er ekspert i PR-tricks og i at omdanne billige produkter til luksusvarer ved at lave små ændringer. Sidste år blev hans DHL-trøje til 2000 kroner kaldt 'årets must-have'.

Et opslag delt af Sodafirm (@sodafirm) den

LÆS OGSÅ: Alexander Wang og Adidas offentliggør eftertragtet kollektion

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx