Af Jeppe Pedersen - 09/10-17 20:39

McDonald's i shitstorm over sjælden dip: Nu kæmper tv-vært for at få den til DanmarkMcDonald's i shitstorm over sjælden dip: Nu kæmper tv-vært for at få den til Danmark

En Chicken McNugget-sauce fra 1998 har bra

storybild

McDonalds i USA er kommet i en shit storm, efter de løb tør for en yderst sjælden dip til pommes friteserne, som de kun havde én dag. (Billede: Claus Bech)

McDonald's i USA er blevet ramt af en større shitstom, efter at de måtte melde udsolgt af den hyper-populær og yderst sjældne Szechaun-dip, som kunderne havde sukket efter i flere år.

Teriayki-dippen er blevet verdenskendt igennem den anmelderroste animationsserie 'Rick and Morty', hvor karakteren 'Rick' drømmer sig tilbage i tiden og prøver den sjældne McDonald's-sauce. McDonald's solgte i virkeligheden dippen sammen med deres McNuggets tilbage i 1998, da Disney-filmen 'Mulan' prydrede verdens biograflærreder.

via GIPHY

Efter afsnittet af 'Rick and Morty' begyndte et fan-hysteri af en anden verden, hvor alle tryglede fastfoodgiganten om at genskabe den mytiske dyppelse.

Det lykkedes. Men de amerikanske McDonald's-butikker havde ikke forventet, hvor mange millioner af fans, der efterspurgte Szechuan-saucen. De måtte til stor frustration melde udsolgt, hvilket skabte et ramaskrig af dimensioner.



Mens normale sur-søde eller barbeque Nugget-dips kan fås i stride, ubegrænsede strømme til en flad femmer, byder fans i øjeblikket over 1.000 kroner (!) for en lille beholder af den sjældne sauce på eBay. I samme kategori finder man også en hel flaske af den værdifulde dip - her har en skør fan budt over 100.000 kroner.

Manien er efterhånden kommet til Danmark, efter flere og flere danske fans er hoppet med på 'Rick and Morty'-hypen.

Én af dem er den legendariske tidligere vært for 'Troldespejlet', Jakob Stegelmann.

På Twitter har han forsøgt at råbe de danske McDonald's-butikker op om den nye, (gamle) dip. Og han håber, at kampen lykkedes.


Over for metroxpress uddyber han, hvorfor han er så interesseret i kampen om saucen.

»Jeg kan godt lide, når det bliver fanatisk. Det er jo noget med, at det der vil vi også have! Normalt er jeg ikke kunde hos McDonald's. Måske kun som en 'gulity pleasure'. Men jeg kan godt lide, når der bliver dyrket et fællesskab, som andre ikke fatter. Jeg tror, der er flere fans af 'Rick and Morty', end man lige tror,« siger Jakob Stegelmann, der dog ikke forventer, at den efterspurgte sauce kommer til Danmark foreløbig.

»Jeg tror desværre ikke, at chancerne for at få den herhjemme er så særlig store. Men hvis jeg var en klog franchise-tager, ville jeg overveje det. For jeg tror, at der er mange, der ville køre milevidt for at få fat i den. Det ville jeg selv,« siger han.

Metroxpress har været i kontakt med McDonald's i Danmark. Her oplyser man, at der ikke umiddelbart er planer om at indføre saucen i Danmark, da man ikke mener, at efterspørgslen er stor nok endnu. Men McDonald's Danmark er ikke er afvisende, hvis der er nok, der ønsker det.

'Rick and Morty' ramte skærmen i 2013 og er på dens få leveår blevet uhyre populær, hvor de er blevet kendt for at være 'de kloges komedieserie'. Serien handler om en forsker, der rejser rundt i universet med sit barnebarn. Her udfordrer de en masse af fysikkens love og paradokser, såsom tidsrejser, fleredimensionelle verdener og aliens.

via GIPHY

Det er netop seriens hovedperson, den gale og upassende forsker og bedstefar, Rick, som folk forelsker sig i og som har gjort, at tredje sæson indtager tredjepladsen over verdens mest populære serier. Det mener Jakob Stegelmann.

»Rick er blevet et absurd forbillede. Han er både genial og forfærdelig. Det mest ubehalgeige menneske og hæmningsløs. Han minder mig om WCC fra gamle dage. De var udskud, men geniale,« siger han.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx