Af - 02/05-14 14:11; Opdateret: 02/05-14 17:25

Orangutangen 'Rynke'må ikke reklamere for sukkerfri juice - det bestemmer EU nuOrangutangen 'Rynke'må ikke reklamere for sukkerfri juice - det bestemmer EU nu

Orangutangen Rynke må ikke længere reklamere for, at der ikke er tilsat sukker i juice fra Rynkeby. Det må der nemlig slet ikke være, bestemte EU i 2011. Og så er sådan reklame misvisende

storybild

Illustration www.eufordig.dk

Læs mere på www.eufordig.dk

- Man kan jo spørge sig selv, om det er til gavn for forbrugerne,” lyder det fra Carina
Jensen, Nordic Quality Manager hos den danske juice- og saftproducent Rynkeby.

SF-kandidat: 'Højrefløjen har homofoberne' - derfor er der brug for mig
SF-kandidat: 'Højrefløjen har homofoberne' - derfor er der brug for mig

Sætningen er en kommentar til EU krav om, at alt juice skal være uden sukker, og at man
ikke må reklamere for sukkerfri juice, da det kan være misvisende.

Ifølge Carina Jensen er der stadig mange danskere, som tror, at juice er tilsat sukker, og
så er det måske mere forbrugervildledning end vejledning, at “Ikke tilsat sukker-mærkatet har fået det røde kort.

Messerschmidt vil straffe homohadere
Messerschmidt vil straffe homohadere

- Hvis nu alle producenter skrev det samme, så kan jeg ikke se problemet, siger hun.

Selvom det ikke har været til at se i Rynkebys salg af juice, at mærkatet er fjernet, så har
det krævet mange kræfter internt at få ændret emballagen på mere end 60 produkter.

Flere direktiver for mærkning af juice og saft
Direktivet, som blev vedtaget i 2011, er en ændring af den eksisterende lovgivning fra
2001. Sukker og sødestoffer blev et no-go i juice, og det samme gjorde skiltningen. Men
allerede tidligere har andre dele af kartonen fået en makeover.

Når du næste gang spejder op og ned ad juicehylden og stopper ved bemærkningen, "Frugtsaft fremstillet af koncentrat,” så kan du tilføje et - venlig hilsen EU. Det blev nemlig ændret allerede i 2009 med det samme hensyn at give forbrugerne bedre oplysninger.

Selvom Carina Jensen ikke er enig med EU i, at alle ændringerne i 2011 har hjulpet forbrugerne, så er ikke kun sure rønnebær, som hun har til overs for EU's direktiver.

- Det er positivt, at vi arbejder efter de samme basisregler, når vi eksporterer til andre
lande, tilføjer hun.

Læs mere på Eufordig.dk

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx