Af - 05/05-14 11:47; Opdateret: 05/05-14 11:59

EU: Nye biler skal selv ringe 112EU: Nye biler skal selv ringe 112

EU vil have installeret et livreddende opkaldssystem i alle nye biler, så de selv kan ringe efter hjælp. Systemet vil styrke trafikanternes sikkerhed, siger vagtcentralchef i Falck

storybild

Illustration: Eufordig.dk

LÆS MERE OM EU-VALGET PÅ EUFORDIG.DK

Forestil dig, at du kører alene på en øde landevej, der sker et uheld, og du kommer slemt til skade.

EU ser rødt i din hårfarve
EU ser rødt i din hårfarve

Måske bliver du fastklemt eller slået bevidstløs i bilen. I sådan en situation kan der gå lang tid, før nogen opdager
dig og får ringet efter hjælp.

Men det skal det ikke, mener EU.

EU vil gøre ungdommen røgfri
EU vil gøre ungdommen røgfri

Derfor arbejder EU-Parlamentet på, at der fra oktober 2015 skal installeres et eCall – emergency call –
system i alle nye biler og lette varevogne i EU. Hvis der sker en ulykke, ringer systemet automatisk op til
alarmcentralen, fortæller hvor bilen er, dens kørselsretning og antallet af sikkerhedsseler i brug.

Alarmcentralen vil muligvis også kunne tale med personerne i bilen.

Orangutangen 'Rynke'må ikke reklamere for sukkerfri juice - det bestemmer EU nu
Orangutangen 'Rynke'må ikke reklamere for sukkerfri juice - det bestemmer EU nu

Ifølge Parlamentets ordfører på forslaget, tjekkiske Olga Sehnalová, vil cirka 2500 liv kunne reddes årligt i
Europa, og omfanget af personskader kan mindskes betragteligt i flere tusinde tilfælde.

Messerschmidt forarger med homo-udtalelser
Messerschmidt forarger med homo-udtalelser

Det bygger hun på tidligere EU-beregninger, som også viser, at det årligt svarer til, at 30 reddede liv, hvert 10. drab i trafikken, i Danmark. Ifølge tal fra EU mistede godt 28.000 mennesker livet i en trafikulykke i Europa i 2012, og knap 1,5 millioner kom til skade.

Opkaldssystemer i biler handler om tryghed
I dag tilbyder en række bilproducenter og forsikringsselskaber allerede systemer, der minder om eCall.

Men med EU’s forslag kommer man bredere ud og sætter en europæisk standard, fortæller Mikael Højrup
Pedersen, som arbejder hos Falck Danmark som vagtcentralchef.

”Ved ulykker kan der selv ved relativ lav fart være tale om indre blødninger eller alvorlige kvæstelser, man
ikke mærker. Sidder man for længe uden at få ilt til hjernen, risikerer man hjerneskader eller at skulle sidde i
en kørestol resten af livet. Det handler om menneskeliv, og derfor er det vigtigt med et pålideligt system, der
hellere slår alarm 100 gange for meget end én for lidt,” siger han og tilføjer, at det også handler om tryghed.

Men hvad kommer monteringen af et eCall-system i alle nye biler så til at koste den enkelte billist i Europa?

Ingenting, har Europa-Parlamentet besluttet. I stedet er det bilproducenterne, der står for omkostningerne, som
vurderes at blive omkring 100 euro per køretøj, hvis det monteres i alle nye biler.

Da Europa-Parlamentet behandlede forslaget om et eCall-system første gang i februar i år, blev det godkendt med 485 stemmer for, 151 imod og 32 blanke.

Forslaget skal dog også godkendes i nogle af EU’s
andre instanser, før man ved, om det bliver til noget i 2015 eller udskydes. Og det kan ske, da der fortsat er
modstandere af forslaget.

Blandt andet har der lydt bekymringer om, at eCall-systemet vil betyde, at de europæiske bilister konstant
kan blive overvåget, og der er også tvivl om, hvorvidt eCall er det rette system at bruge.

Derudover er også blevet diskuteret, hvor mange liv, der reelt vil kunne blive reddet i forhold til det omfattende arbejde med at
få systemet installeret i alle nye biler i Europa.

LÆS MERE OM EU-VALGET PÅ EUFORDIG.DK

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx