Af - 29/07-16 10:25

Forskning: Derfor kan du ikke spise noget om morgenenForskning: Derfor kan du ikke spise noget om morgenen

Eller omvendt: Derfor er du ekstremt sulten.

Bildstrecke im Grossformat »
Ifølge ernærings- og sundhedsekspert Preben Vestergaard Hansen består det bedste morgenmåltid af frugt, grønt, magret pålæg og et fuldkornsprodukt. Et fuldkornsprodukt kan blandt andet være havregrød, rugbrød og grahamsboller. Fra en sundhedsvinkel er det også fint at spise skyer med fuldkornsdrys på. - Hverdagen er for de fleste mennesker travl, og der hopper man over, hvor gærdet er lavest, når det kommer til morgenmaden. Mange tillægger ikke morgenmaden nogen betydning, siger Preben Vestergaard Hansen. Min familie - 33,9 % Mine venner - 0,3 % Mine kolleger - 6,6 % Mig selv - 54,5 % Andet - 4,5 % Ved ikke - 0,4 % Ved spisebordet - 51,3 % Stående i køkkenet - 9,1 % I bilen på vej til arbejde - 1,7 % På farten på vej til skole/arbejde - 0.8 % Foran computeren - 5,6 % Foran tv'et - 13,5 % På arbejdet -11,1 % Andet - 6,1 % Ved ikke - 0,8 % Håndværkere - 15,8 % Croissanter - 2,0 % Franskbrød - 8,5 % Wienerbrød - 2,1 % Almindeligt rundstykke - 8,7 % Groft rundstykke/bolle - 32,2 % Boller - 6,1 % Rugfler - 1,6 % Rugbrødsboller - 3,2 % Andet - 17,2 % Ved ikke - 2,5 % At jeg spiser morgenmad hver morgen - 43,3 % At jeg spiser sund morgenmad - 43 % At jeg spiser morgenmad hjemme oftere - 4,7 % At jeg har mere tid til min morgenmad - 9,5 % At jeg spiser morgenmad på farten (på vej til arbejde, skole osv..) - 0,4 % Andet - 5,3 % Ved ikke - 18 % Hvidt brød er blandt andet usundt, fordi det har en lav næringsværdi, og det mætter mindre end eksempelvis fuldkornsbrød. Kilde: Preben Vestergaard Hansen. - Der er absolut plads til forbedringer. De morgenmadsvaner, som vi ser i undersøgelsen, er udtryk for, at danskerne har en stresset tilværelse, hvor morgenmaden bare skal overståes. Det er sundhedsmæssigt ikke særlig hensigtsmæssigt. Mange af os kunne godt have nogle større ambitioner, siger Preben Vestergaard Hansen. - Du nyder ikke din mad på samme måde, hvis du ikke giver dig tid til den. Spiser du morgenmad stående ved køkkenbordet, mens du laver noget andet, er det det samme som, hvis du tænker på at dyrke motion, mens du har sex med din kæreste, siger ernærings- og sundhedseksperten.

Læs om danskernes morgenmadsvaner i galleriet øverst.

Er du heller ikke sulten om morgenen?

Så er du langt fra alene, men der er faktisk en ganske naturlig årsag til, at din appetit ikke er særlig stor, når du vågner.

Ifølge den amerikanske ernæringsekspert Michelle Blum skyldes dette, at dit stofskifte er gået i dvale i løbet af natten:

Dit stofskifte fungerer stort set som en pejs [...] Hvis du ikke hælde benzin på bålet, vil det gå ud.

Det fortæller Blum til Elitedaily.com.

Det vil sige, at dit stofskifte - ligesom dig selv - 'falder i søvn' i og med, at det ikke bliver holdt i gang af noget brændsel. Det er der ikke noget galt med, for man bruger mindre energi, når man sover.

Men! Så vågner man, og så skal stofskiftet vækkes, og det bliver det bedst ved, at man spiser morgenmad - også selvom man ikke har appetit.

LÆS OGSÅ: Her er den mest utro fodstørrelse

LÆS OGSÅ: Gendyrk dit køkkenaffald i vindueskarmen

Oplever du det derimod omvendt, at du er ekstremt sulten, kan det skyldes flere ting. Herunder dine sovevaner.

Har du sovet for lidt, har du et højere niveau af sulthormonet ghrelin i blodet, hvorfor din appetit kan stige voldsomt, viser et tysk/svensk studie fra 2012.

LÆS OGSÅ: Nyt fastfood-sted på vej: Her kan du snart få kebab i drive-in

LÆS OGSÅ: Disse fødevarer kan modarbejde din medicin

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx