Af Ritzau - 06/01-17 13:24; Opdateret: 06/01-17 14:00

Efter Tyrkiet-aftale ankommer 79 procent færre flygtningeEfter Tyrkiet-aftale ankommer 79 procent færre flygtninge

Markant færre migranter kom via Tyrkiet til EU, mens Italien satte rekord. Samlet var faldet på to tredjedele.

storybild

Frontex skriver i en pressemeddelelse, at antallet af migranter over Middelhavet faldt til 364.000 mennesker. Det svarer til et fald på to tredjedele. (Billede: Reuters/Umit Bektas)

I 2016 skete et markant fald i antallet af migranter, der krydser Middelhavet til Europa ad de to primære søveje, sammenlignet med året forinden.

EU's grænseagentur har fredag udsendt et foreløbigt skøn over 2016. Frontex skriver i en pressemeddelelse, at tallet faldt til 364.000 mennesker. Det svarer til en reduktion på to tredjedele.

Den store forskel mellem 2015 og 2016 var trafikken fra Tyrkiet til de græske øer.

På ruten over Det Ægæiske Hav, som i en længere periode var den mest benyttede, blev der registreret 182.500 migranter i 2016. Året forinden ankom 79 procent flere via denne rute.

Frontex skriver, at dette fald i væsentlig grad skyldes en aftale mellem EU og Tyrkiet indgået i marts 2016.

Her blev parterne enige om at sende alle flygtninge og migranter, der ankommer til de græske øer, retur til Tyrkiet.

Til denne opgave blev Tyrkiet lovet euromilliarder, og EU-landene har lovet afskaffelse af visumkrav for tyrkere.

Det markante fald i antallet af bådflygtninge fra Tyrkiet opvejes i nogen grad af rekordmange migranter og flygtninge på en anden rute.

Omkring 20 procent flere ankom sidste år til Italien sammenlignet med 2015. 181.000 i fjor er det højeste antal, der er registreret i nyere tid.

Hovedparten af migranterne til Italien kommer fra Afrika, og der er sket en betydelig stigning fra Vestafrika.

I alt blev der registreret 503.700 ulovlige indrejser over EU's ydre grænser sidste år.

Danske rederier har de seneste tre år deltaget i 29 redningskationer med migranter i Middelhavet.

Danmarks Rederiforening opfordrer til, at EU-landene styrker kystvagterne, så opgaven ikke ligger hos private handelsskibe.

- Handelsflåden træder selvfølgelig til, når de bliver tilkaldt. Men besætningen er ikke uddannet til at håndtere redningsaktioner med flere hundrede desperate mennesker, siger EU-chef Simon Bergulf fra foreningen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx