Af - 31/03-14 13:29; Opdateret: 31/03-14 15:32

Populært fastfood-koncept slår op med FacebookPopulært fastfood-koncept slår op med Facebook

Du er begyndt at fokusere alt for meget på penge, skriver USA's svar på JustEat i et 'break up letter' til Facebook.

storybild

'Hør her, vi er nødt til at snakke. Det er ikke let at sige, for vi har været sammen så længe, men vi er nødt til at slå op.'

Sådan lyder budskabet i et afskedsbrev fra Eat24 – USA's svar på JustEat – til det sociale medie Facebook.

'Ikke for at være grov, men du er ikke det smarte og sjove sociale netværk, vi forelskede os i for år tilbage. Du har forandret dig. Meget,' fortsætter brevet.

SÅ mange milliarder billeder er der blevet delt på Instagram..
SÅ mange milliarder billeder er der blevet delt på Instagram..

Facebook får blandt andet hug for at ændre design og layout alt for ofte:

'Ærligt talt er vi faktisk såret over, at du har forandret dig så meget. Vi kan knap nok genkende dig mere, med alle de ansigtsløft, du har fået. Prøv at huske tilbage. Du har skiftet look oftere end Madonna.'

Solgt for milliarder til Facebook: 'Jeg fik kun en sølle t-shirt'
Solgt for milliarder til Facebook: 'Jeg fik kun en sølle t-shirt'

Men i brevet – der naturligvis er et reklamefremstød for virksomheden – giver Eat24 især Facebook hug for den nye såkaldte algoritme. Algoritmen er den computerformel, der styrer, hvad der dukker op i dit feed, og den er for nylig blevet ændret, og det betyder blandt andet, at der dukker flere 'sponsorerede' opslag op i dit feed. Altså opslag, som virksomheder betaler for, at du ser.

'Da vi mødte hinanden, fik du os til at føle os som noget helt særligt. Vi fortalte en super sjov joke om Sriracha (chilisauce, red.) og du fortalte den videre til alle vores venner, og så kunne alle grine af den sammen. Men nu? Nu vil du have os til at give dig penge, hvis vi vil sige noget til vores venner. Når vi viser dig et foto af en taco pakket ind i bacon, så er du bare sådan ”PROMOVER DETTE OPSLAG! FÅ FLERE VENNER!” i stedet for bare at tage os for den, vi er.'

Twitter-besked koster elev en halv million kroner
Twitter-besked koster elev en halv million kroner

'Vi kan ikke stole på dig længere. Du løj for os og sagde, at du var et socialt netværk, men det er du bare slet ikke. I hvert fald ikke længere,' mener Eat 24, der tilføjer, at det føles som om Facebook kun bekymrer sig om penge.

Virksomheden gør bruddet permanent ved midnatstid i aften. Her lukker Eat24 sin Facebook-profil, der ellers har over 70.000 likes.

Politiet er efter racister på Facebook
Politiet er efter racister på Facebook

Hvad synes du – er det irriterende med sponsorerede opslag i dit feed og hyppige nye layouts, eller har du forståelse for, at Facebook gør, som de gør? Skriv din mening i kommentarfeltet længere nede på siden.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx