Af JONAS SIVKÆR PETTERSEN - 17/04-17 11:53; Opdateret: 17/04-17 13:34

SAS-fly i voldsomme problemer - styrtdykkede 6000 meter på få minutterSAS-fly i voldsomme problemer - styrtdykkede 6000 meter på få minutter

En betydelig fejl, som hvis ikke sikkerhedsproceduren havde gået godt, potentielt ville have haft dødelige konsekvenser.

storybild

(Billede: Scanpix)

En betydelig fejl, som hvis ikke sikkerhedsproceduren havde gået godt, potentielt ville have haft dødelige konsekvenser.

Sådan forklarer den danske flyekspert Paul Harrison den sikkerhedslanding, som et passagerfly fra SAS måtte foretage søndag morgen ved Goose Bay-lufthavnen i det østlige Canada.

SAS-maskinen med flynummeret SK944 var på vej fra Chicago til Københavns Lufthavn med 196 passagerer om bord, da lufttrykket kort efter takeoff pludselig styrtdykkede. Flyet havde en nedstigning fra 10.500 meters højde til omkring 4500 meters højde på blot få minutter.

SAS-fly måtte sikkerhedslande i Canada
SAS-fly måtte sikkerhedslande i Canada

Og det var helt nødvendigt, at det gik så hurtigt, fortæller Paul Harrison, flyekspert og flyingeniør.

- Hvis der opstår trykfald i kabinen i over 10.000 meter højde, er det altafgørende at få flyet ned i en højde, hvor lufttrykket er normalt. Iltmaskerne falder ud, og hvis ikke man får dem på, bliver man døsig, og senere vil man miste bevidstheden. Iltpatronerne i maskerne holder omkring 15 minutter, og derfor er det jo vigtigt at få flyet ned i en fart, siger Paul Harrison og fortsætter:

- Når flyet taber højde på så relativ kort tid, er det selvfølgelig ikke en sjov oplevelse for passagerne. Men det er meget individuelt, hvordan man reagerer. Det er muligt, at nogle har fået panik. I hvert fald er det vigtigt, at man i en sådan situation får sin egen maske på først, før man hjælper andre, der måtte have problemer med at få den på. Hvis ikke man gør det, går det galt, siger han.

SAS fløj flere passagerer i marts selv uden påsketrafik
SAS fløj flere passagerer i marts selv uden påsketrafik

Der kan være mange forklaringer på, at lufttrykket i kabinen pludselig falder. Men Paul Harrison er ikke i tvivl om, at der er sket en ’betydelig fejl’ inden afgang. Men han glæder sig dog over, at selve sikkerhedslandingen umiddelbart gik, som det skulle.

De tekniske undersøgelser af flyet vil vise, hvor fejlen opstod. Flyfabrikanten vil blive underrettet, og måske ender det med, at myndighederne skærper lovgivningen om sikkerheden, fortæller Paul Harrison.

Italienske flyveledere strejker - 300 fly må aflyses
Italienske flyveledere strejker - 300 fly må aflyses

Men det er stadig sikkert at flyve, påpeger han.

- Kun 1 ud af 10 millioner flyvetimer ender i en fatal fejl, lyder det fra ham.

Ifølge SAS gik sikkerhedslandingen, som det skulle.

- Landingen er gået normalt og kontrolleret. Passagererne er blevet mødt af sikkerhedspersonalet på flyvepladsen, siger Tonje Sund, presseansvarlig i SAS i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: SAS anker kartelbøde og afviser at have brudt reglerne

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx