Af BERIT HARTUNG - 30/04-17 10:19

Reklame hitter vildt i hele verden: Bliver du også rørt til tårer?Reklame hitter vildt i hele verden: Bliver du også rørt til tårer?

Kan vi løse alverdens problemer over en øl? Måske ikke, men en ny reklame fra ølfirmaet Heineken viser, at en god kold øl kan være vejen til at bygge bro mellem mennesker med meget forskellige holdninger.

Alle, der har en fast overbevisning om, hvordan verden hænger sammen, bør se denne nye reklame for øllen Heineken. Den viser nemlig, at verden ikke er så sort og hvid, som vi nogle gange tror.

Reklamer 'Worlds Apart' er en del af bryggeriets kampagne #OpenYourWorld, og udgangspunktet er simpelt:

Sæt to mennesker, som er uenige om det samme emne, og som ikke kender hinanden på forhånd, ind i det samme rum. Og lad dem så tale sammen over en øl.

De optrædende i reklamen har vidt forskellige holdninger til emner som klimaændringer, feminisme og transkønnedes rettigheder. Krøllen er, at det i begyndelsen kun er seerne, der ved, at de er uenige. De ved det ikke selv.

I løbet af nogle minutter bliver de sat til at bygge noget af nogle store kasser, som ender med at være en bar. Undervejs lærer de mere og mere om hinanden, og de fortæller ret personlige ting til den person, der før var en fuldstændig fremmed.

Netop som de finder ud af, at de faktisk godt kan lide hinanden og har meget til fælles, ser de nogle videoklip, som er optaget på forhånd. Her fortæller de hver især om deres holdninger til et emne, så den anden mener det fuldstændige modsatte af.

Da filmene er slut, får de valget mellem at forlade rummet, eller at tale videre over en øl.

Se videoen øverst i artiklen, for at få at vide, hvad de vælger.

Heinekens marketingdirektør fortæller til netmediet Today, at filmen er et real-life socialt eksperiment med almindelige mennesker, som giver udtryk for deres egne holdninger i filmen.

Hun fortæller, at tanken var at vise, at en feminist og en anti-feminist for eksempel sagtens kan forstå hinanden, hvis de ikke er klar over den andens politiske overbevisning.

»Det lyder usandsynligt, men resultatet var ret livsbekræftende. Når vi finder et fælles ståsted, nedbryder det de forudbestemte barrierer, vi sætter op, og gør os mere åbne,« siger Cindy Tervoort.

Og skulle nogle af jer ude ved skærmene være i tvivl, så har vi altså ikke fået penge fra Heineken for at skrive denne artikel. Vi kan bare godt lide at hygge-tude til en god video engang imellem.

God fornøjelse.

LÆS OGSÅ: Kendall Jenner i kæmpe nedtur: Alle hader hendes nye Pepsi-reklame

LÆS OGSÅ: Nivea i shitstorm efter reklame: 'Den er racistisk'

LÆS OGSÅ: Udlandet hylder dansk reklame: Den bedste modgift mod Trump

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx