Af - 17/08-14 18:43; Opdateret: 17/08-14 19:18

Han står bag en af de mest forhadte internet-opfindelser: - Undskyld!Han står bag en af de mest forhadte internet-opfindelser: - Undskyld!

Ethan Zuckerman undskylder nu for hans meget forhadte internet-opfindelse fra 90'erne.

storybild

(Billede: Polfoto/Facebook)

Næste gang du surfer rundt på nettet og lige pludselig bliver afbrudt af en pop-up reklame, så er det Ethan Zuckerman, som du kan 'takke' for det.

Han er hjernen bag opfindelsen, som siden hen er blevet bandet og svovlet over af mennesker over hele kloden.

Men nu er Ethan Zuckerman blevet modstander af sin egen opfindelse og derfor har han valgt at undskylde den.

Så hurtigt er dit internet om få år
Så hurtigt er dit internet om få år

Det gør han på sitet The Atlantic, hvor han har skrevet en klumme.

- Det var mig, der skrev koden til pop-up-reklamen. Jeg undskylder. Vores intentioner var gode, skriver han.

Fra 1994 til 1999 arbejdede han for det fremadstormende site Tripod.com. Her arbejdede man blandt andet for at udvikle en ny indtægtskilde.

Vores smartphones er den nye narko
Vores smartphones er den nye narko

- Hen ad vejen endte vi med at skabe en af tidens mest forhadte redskaber i annoncørernes værktøjskasse: Pop-up reklamen, skriver han.

Grunden til, at pop-up reklamen blev opfundet var helt konkret, fordi en bilproducent havde klaget over, at deres bannerreklamer kørte på en side med seksuelt indhold.

Ny trussel: Internet på flyet kan være indgang for terrorister
Ny trussel: Internet på flyet kan være indgang for terrorister

Zuckerman fandt så på at separere annoncen i et andet vindue, hvilket blev startskuddet til den famøse pop-up reklame.

- Det var en måde, hvorpå man kunne knytte en reklame til en brugers side, uden at den lå direkte på siden, så bekymrede annoncører ikke fik forbundet deres brand med sidens indhold.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx