Af - 20/12-16 17:52; Opdateret: 21/12-16 07:19

Dødskørsel med lastbil beskrives i uhyggelig 'gør-det-selv-guide'Dødskørsel med lastbil beskrives i uhyggelig 'gør-det-selv-guide'

Terror-metoden, hvor en lastbil pløjer ind i en stor menneske-mængde og dræber så mange som muligt, blev allerede beskrevet i en 'gør -det-selv-guide' i et terrormagasin fra 2010. Blandt landene - hvor metoden vil være brugbar - nævnes Danmark.

storybild

Det islamistiske magasin Inspire udgav i 2010 en how to-guide om, hvordan man bruger en lastbil til at begå en effektiv terrorhandling. (Billede: MX)

Tilbage i 2010 kunne man i det islamistiske magasin 'Inspire', som udgives af terrornetværket al-Qaeda, læse en tre sider lang artikel med gør-det-selv-guiden ’the ultimate mowing machine’. På dansk: Den ultimative græsslåmaskine.

Forsiden på Inspires feature om at bruge lastbiler som terrorredskab. Foto: MX

Artiklen var ikke - som navnet ellers hentyder - et service-indstik om islamisternes syn på perfekt udført gartneriarbejde, men i stedet en detaljeret beskrivelse af, hvordan man som enlig terrorist i en lastbil kan udføre et effektivt terrorangreb.

Idéen er at anvende en pickup truck som en græsslåmaskine, ikke for at slå græs, men for at nedlægge Allahs fjender.

Artiklen fra 2010 står i dag tilbage som et uhyggeligt bevis på, at idéen om at angribe store menneskemængder med køretøjer, som man så det i Nice den 14. juli og i Berlin mandag aften, længe har været på terroristernes tegnebræt.

Dansk politi reagerer efter angreb i Berlin: Her øges sikkerheden
Dansk politi reagerer efter angreb i Berlin: Her øges sikkerheden

Hvorfor lastbilangrebene først kommer nu - seks år efter - skyldes dog tilfældigheder:

- I det øjeblik man har adgang til våben og sprængstoffer, vælger man det. De er dræbende, skræmmende og har en kolossal effekt. Men kan man ikke skaffe våben, anvender man de muligheder, som er til stede i nuet, og da lastbiler er nemme at tilegne sig, er det en brugbar metode, siger tidligere PET-chef Hans Jørgen Bonnichsen.

Den store, sorte lastbil torpederede med 60-70 kilometer i timen julemarkedet på Breitscheidplatz i det centrale Berlin. Foto: Scanpix

Om hvorvidt gerningsmændene bag angrebene i Nice og Berlin har fulgt Inspires guide fra nettet, er ifølge Bonnichsen usandsynligt:

- Selvom man selvfølgelig ikke kan udlukke, at nogen læser med og lader sig inspirere af det, skal man ikke regne med, at der sidder en intellektuel person med højtudviklede sprogfærdigheder i den anden ende og nærlæser dette. Angrebene sker som oftest ud fra en copycat-teori, hvor de bliver inspireret af andre, siger Bonnichsen, som derfor tror, at vi i fremtiden kommer til at se flere lastbilangreb.

Om det næste terrorangreb bliver med et køretøj, en bombe eller noget helt tredje er i Bonnichsens optik umuligt at forudsige.

- Fordi myndighederne opgraderer sikkerheden efter sådanne angreb, er terroristerne tvunget til konstant at finde på nye metoder. Tidligere var der eksempelvis fokus på rygsække. Nu er det skiftet til lastbiler, og så går terroristerne måske tilbage til rygsække igen. Det er ikke til at sige, hvor de finder nye bløde mål næste gang, siger han.

Lastbilangreb er umulige helt at gardere sig imod
Lastbilangreb er umulige helt at gardere sig imod

Danmark nævnt som mål
Når man læser Inspires gør-det-selv-guide og samtidig holder sommerens 86 dræbte i Nice og de nuværende 12 døde efter angrebet i Berlin frisk i erindringen, fremstår den ekstra kynisk og dommedags-forudsigende.

Og frygten kommer - hvis man kigger på det med danske øjne - også lidt tættere på, når metoden beskrives som brugbar i lande som USA, Storbritannien, Frankrig, Tyskland og Danmark, og at gerningsmanden, som må forvente at dø en martyrdød, da flugten fra gerningstedet synes svær, skal have gennemtænkt sin plan nøje:

Gå efter det sted med flest mennesker. Smalle steder er bedre, fordi det giver folk dårlige chancer for at slippe væk.

Alle lande, der støtter Israels besættelse af Palæstina og USAs invasion af Afghanistan og Irak, vil ifølge artiklen være gode mål at bruge lastbilmetoden i. Foto: MX

Lastbilen skaber frygt
Ifølge Hans Jørgen Bonnichsen er lastbilen et effektivt terrorredskab, fordi den skaber frygt og ødelæggelse på flere planer:

- En lastbil i fart er et mastodont projektil med en enorm skadeseffekt. Men det værste er næsten frygten, den skaber. Lastbilen er en del af vores daglige trafikbillede, og vi er afhængig af den i vores infrastruktur. Og ved at bruge den til at dræbe med, planter terroristerne en frygt i os alle sammen, så vi, hver gang vi ser en lastbil, bliver mistænksomme og utrygge. Og det er jo præcis det, terrorisme handler om, siger den tidligere PET-chef.

Forsvarets Efterretningstjeneste: Flere terrorister handler alene
Forsvarets Efterretningstjeneste: Flere terrorister handler alene

I guiden opfordres terroristerne til at fastmontere nogle metalplader forrest på lastbilen, som kan fungere som barberblade:

De behøver ikke være ekstraskarpe, fordi selv med en sløv kant vil bilens fart sørge for, at man skærer lige igennem knoglerne, når man rammer.

Herefter står der, at man med fordel kan placere pladerne i forlygteniveau, så pladerne rammer målene i torsohøjde eller højere.

Sidst i artiklen opfordres jihadister, der vælger at udføre denne 'hellige krigshandling i Allahs navn' at efterlade et brev:

Hvis Allah guider dit hjerte til så en stor operation så vær venlig at efterlade et brev, hvori du fortæller omverden, hvorfor du gjorde det.

Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Politiet rykket ud: Person fundet død...
bt.dk
Menneskejagt i gang - flere kvæstede...
bt.dk
Verdenskendt popstjerne deler frækt...
bt.dk
Svømmestjernen Daniela Samulski er...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx