Af - 16/12-16 06:34

Så mange ekstra kalorier spiser du, når du sover for lidtSå mange ekstra kalorier spiser du, når du sover for lidt

Du spiser mere usundt, når du er træt. Nu viser en ny undersøgelse helt præcist hvor meget, du i gennemsnit indtager om dagen, når du har sovet dårligt natten forinden.

Bildstrecke im Grossformat »
Her kan du klikke dig gennem ni simple råd til at få en bedre søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Sover du dårligt? Så klik her og få råd til at få en god søvn.

Du kigger konstant på klokken. Den bliver mere og mere, men du får ikke sovet.

Tik tak, tik tak.

De fleste har nok stiftet bekendtskab med dårlig nattesøvn. Noget, du virkelig "betaler" for dagen efter, hvor søvnen konstant ligger i baghovedet. Men dårlig nattesøvn går også ud over dine spisevaner.

Flere studier har tidligere påvist, at dårlig søvn kan give udslag på vægten, fordi du typisk spiser mere usundt, når du får sovet dårligt.

Men nu viser et nyt studie helt præcist hvor meget mere, man får indtaget, når man natten forinden har ligget og sendt onde øjne til vækkeuret.

Kvinde faldt i søvn på sofaen - vågnede et halvt år senere
Kvinde faldt i søvn på sofaen - vågnede et halvt år senere

Undersøgelsen, som er publiceret i European Journal of Clinical Nutrition, viser, at du i gennemsnit indtager 385 kalorier mere om dagen, hvis du har fået for lidt søvn. Det svarer til, at du spiser cirka 4,5 skriver brød ekstra.

Din alder afgør: Så tit skal du have sex for at være sund
Din alder afgør: Så tit skal du have sex for at være sund

Kalorieantallet er man kommet frem til ved at sammenligne og kombinere resultaterne fra 11 forskellige studier. Studiet viste også, at folk, der havde fået for lidt søvn, valgte at spise mad med et større fedtindhold og lavere indhold af proteiner.

Omkring 75 procent af alle overvægtige lider af søvnapnø.
Det forklarer norske Anders Dyrbing, der har arbejdet med søvnproblemer de sidste 15 år, til det norske medie KK.no i forbindelse med den nye undersøgelse.


LÆS OGSÅ: Derfor skal du ikke sove i samme seng som din kæreste

LÆS OGSÅ: Tre ting, kvinder aldrig må gøre efter sex

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx