Af Ritzau - 20/12-16 10:00

Erdogans kæmpetunnel skal varsle nyt og bedre TyrkietErdogans kæmpetunnel skal varsle nyt og bedre Tyrkiet

Den tyrkiske præsident åbner for prestigeprojekt, der ifølge ham skal tjene som en del af "et nyt Tyrkiet".

storybild

Præsident Erdogan har officielt et mål om at bygge et "nyt Tyrkiet". Han har gjort det til et varemærke, at infrastrukturen i landet skal være i den bedste stand nogensinde, når Tyrkiet i 2023 fejrer, at den moderne stat blev grundlagt for 100 år siden. (Billede: Reuters/Handout)

Den tyrkiske præsident Recep Tayyip Erdogan åbner ved middagstid dansk tid tirsdag den første offentligt tilgængelige tunnel, der løber under Bosporusstrædet i Istanbul.

I oktober 2013 åbnede togtunnelen Marmaray under det ikoniske stræde. Det var det første bindeled mellem Istanbuls asiatiske og europæiske del, der bliver adskilt af strædet.

Men fra torsdag vil det for første gang være muligt at køre under vandet, når tunnelen åbnes. Tunnelen er en del af et større projekt om at nedbringe forurening fra trafik i den tyrkiske storby.

Det er forventet, at Erdogan selv vil køre den første tur fra Europa til Asien. Det skal ske sammen med premierminister Binali Yildirim, efter at åbningen officielt finder sted klokken 12 dansk tid.

Tunnelen krævede en investering på omkring 8,5 milliarder danske kroner. Deriblandt er knap 7 milliarder kroner finansieret via lån.

Den nybyggede tunnel vil forkorte køretiden på ruten fra omkring to timer til kun 15 minutter.

Selve tunnelen bliver 5,4 kilometer lang. Af den distance ligger 3,4 kilometer under Bosporusstrædet.

Den nyanlagte vej under strædet bliver i to etager, og den blev anlagt ved hjælp af en specialboremaskine, der dagligt gravede otte til ti meter i gennemsnit.

Ifølge tunnelens designere kan jorden, der er blevet udgravet i forbindelse med projektet, dække 788 olympiske svømmebassiner. Cementen, der er blevet brugt til at hærde tunnelen, kan fylde 18 fodboldstadioner.

Da Istanbul ligger i et område, der jævnligt kan blive udsat for jordskælv, er tunnelen da også blevet stabiliseret i en sådan grad, at den kan holde til et jordskælv med en styrke på 7,5.

Dermed burde den kunne holde, selv hvis Istanbul blev ramt af det værste jordskælv i 500 år.

Præsident Erdogan har officielt et mål om at bygge et "nyt Tyrkiet". Han har gjort det til et varemærke, at infrastrukturen i landet skal være i den bedste stand nogensinde, når Tyrkiet i 2023 fejrer, at den moderne stat blev grundlagt for 100 år siden.

/ritzau/AFP

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx