Af - 26/03-15 13:21; Opdateret: 26/03-15 17:02

Pilot fløj med vilje ind i bjergPilot fløj med vilje ind i bjerg

Der lyder skrig på optagelse fra fly, men først til sidst, så passager har næppe vidst, hvad der skete.

storybild

Andenpiloten på Germanwings passagerfly fløj tilsyneladende med vilje ind i en bjergside i Alperne og tog 149 mennesker med sig i døden.

Flystyrt: Det ved vi om andenpiloten
Flystyrt: Det ved vi om andenpiloten

Det siger chefanklageren i Marseille, som er i gang med at redegøre for, hvad efterforskerne har hørt på flyets voice recorder, der også kendes som flyets sorte boks.

Udenrigsministeriet: Intet tyder på mere end en dansker på styrtet fly
Udenrigsministeriet: Intet tyder på mere end en dansker på styrtet fly

Passagerne om bord var tilsyneladende ikke klar over, hvad der er ved at ske, og det er kun kort før flyet med 750 kilometer i timen knuses på en bjergside nær landsbyen Seyne, at der på voice recorderen kan høres skrig, fortæller anklageren, Brice Robin.

Andenpiloten, den 28-årige tysker Andreas Lubitz, var alene i cockpittet, da han styrtede flyet, siger anklageren.

Det var pilotens "hensigt at ødelægge dette fly", konstaterer han.

Fransk havarikommission: Brugbar data er fundet i sort boks fra flyet
Fransk havarikommission: Brugbar data er fundet i sort boks fra flyet

Kaptajnen havde forladt cockpittet, og da han vendte tilbage, nægtede andenpiloten at åbne døren.

- Han nægtede at åbne døren til cockpittet, og piloten begyndte nedstigningen med flyet, fortæller Robin.

Imens hamrede kaptajnen på døren for at komme ud i cockpittet for at forhindre katastrofen.

Brice siger under pressemødet, at anklagemyndigheden ikke betragter Lubitz' handling som terrorisme, og han undlader at bruge ordet "selvmord".

- Hans åndedræt var normalt. Det var ikke et åndedræt fra en, som var i gang med at udføre en handling. Han ytrede ikke et ord, konstaterer han.

Tidligere torsdag oplyste Lufthansa, at andenpiloten blev ansat i Germanwings i efteråret 2013, og han havde 630 flyvetimer bag sig.

Forulykket fly var 18 minutter om styrt- ikke 8
Forulykket fly var 18 minutter om styrt- ikke 8

Tidligere pilot Allan Christensen, siger til TV2 News at der må være tale om et psykologisk brist

- Forholdet mellem kaptajn og 2. pilot er jo sådan, at kaptajnen skal kunne forlade cockpittet for for eksempel at skulle på toilettet. Og det kan han roligt gøre, for en 2. pilot, der er uddannet til at styre AirBus kan styre flyet ligeså godt som kaptajnen.

- For at blive uddannet har han været igennem nogle psykologiske test, der har vist, at han er helt stabil og ikke har nogle udsving. Men den slags kan jo ændre sig. Ingen holder jo øje med, om hans kone er gået fra ham for eksempel.

- Hvert år bliver ens flyfærdigheder tjekket. Men den psykogiske del bliver ikke testet, når først man er færdiguddannet, siger Allan Christensen til tv-stationen.

Lubitz har efter alt at dømme ikke foretaget en unormal nedstigning ifølge
Allan Christensen.

- Man kan ikke kalde det, der er sket for en unormal nedstigning. Han har lavet nedstigningen i et tempo, som er helt normal. Det giver ikke mening. Og jeg fatter ikke, hvor flykontrollen er i det her - med mindre han har slået 'trancendent' (som giver flykontrollen mulighed for at overvære flyets rute red.) fra, så undrer det mig også virkelig at de reagerer, da han begynder sin nedstigning uden at have fået lov, siger Allan Christensen til TV2 News

Efter terrorangrebet på USA i 2001 er døre til cockpits blevet forstærket og indrettet, så terrorister ikke kan trænge ind. Men det betyder samtidig at en situation, som den Brice beskriver, kan opstå.

Flyselskabet Germanwings har netop reageret på de nye oplysninger i en række tweets. Her skriver selskabet, at man netop er blevet bekendt med de nye oplysninger i sagen.








Selskabet henviser til en pressekonference, der starter 14.30.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx