Af Ritzau - 27/03-17 15:54

Thailands styre slukker tv-station efter kritiske indslagThailands styre slukker tv-station efter kritiske indslag

Tv-station ejet af ekspremierminister har flere gange været lukket midlertidigt efter kritik af militærstyret.

storybild

Thailand har været under militært styre siden et kup i maj 2014. (Arkivfoto) (Billede: Scanpix/Pornchai Kittiwongsakul)

Militærstyret i Thailand har beordret en af landets tv-stationer til at stoppe udsendelserne i en uge efter en række indslag, der er kritiske over for styret.

- De har gentagne gange overtrådt reglerne, og de tre overtrædelser er nok til at suspendere udsendelserne. Vi har virkelig ikke andet valg, siger Phirapong Manakit, der er medlem af regeringens medieudvalg.

De tre indslag handler om anholdelse af regeringskritiske aktivister, myndighedernes beslaglæggelse af et tempel og om militærstyrets håndtering af efterforskningen af et drab på en ung aktivist, som blev begået af en soldat.

Ifølge Phirapong er tv-stationens indslag ensidige.

Voice TV, der nu går i sort i syv dage, er ejet af Thailands tidligere premierminister Thaksin Shinawatras børn. Thaksin blev afsat ved et kup i 2006.

Tv-stationen har flere gange tidligere været lukket midlertidigt på grund af dens kritik af militærstyret.

Dens chef, Mekin Petchplai, lover, at Voice TV vil fortsætte med at vise indslag, der er kritiske over for det militære styre, når de syv dages suspendering er overstået. Det skriver avisen Bangkok Post.

Han afviser samtidig, at tv-stationen skulle have en ensidig dækning.

Mange andre medier, både thailandske og udenlandske, har meldt om forskellige grader af censur, når det gælder militærstyret og landets kongefamilie.

Thailand har været under militært styre siden et kup i maj 2014.

/ritzau/dpa

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx