Af - 06/05-14 15:09

Coca-Cola dropper hemmelig ingrediens på grund af teenagerCoca-Cola dropper hemmelig ingrediens på grund af teenager

Efter pres fra en high school-elev gar Coca-Cola valgt at droppe de såkaldte bromerede vegetabilske olier i sine produkter.

storybild

Producenten Coca-Cola bruger BMO i blandt andet Powerade. (Billede: Polfoto/Jeff Chiu)

Så er det slut.

Sukkervands-fabrikanten Coca-Cola har valgt at droppe en omstridt ingrediens, der findes i flere af firmaets drikkevarer.

Coca-Cola tager pis på danskere
Coca-Cola tager pis på danskere

Det drejer sig om de såkaldte bromerede vegetabilske olier. Det skriver Ap.

Det findes eksempelvis i Fresca, Powerade og nogle afarter af Fanta, men fra årets udgang er det slut, meddeler Coca-Cola i en pressemeddelelse.

Nu skal du selv lave din cola
Nu skal du selv lave din cola

De bromerede vegetabilske olier (BVO) er ikke godkendt i EU eller Japan, men er tilladt at bruge i USA. Det er et stof man bruger som bindemiddel i læskedrikke med især citrus-smag.

Hvis man indtager for meget bromider på kort tid kan det give hovedpine eller kvalme.

Blev ansat i 1933 – nu takker han af
Blev ansat i 1933 – nu takker han af

For et år siden valgte den store konkurrent PepsiCo at droppe samme vegetabilske olie fra Gatorade, men ikke fra Mountain Dew eller Amp.

Hos en anden stor producent Dr Pepper Snapple Group bruger man stadig olien i Sun Drop og i Squirt.

Fanta og Squash markedsført med løgn
Fanta og Squash markedsført med løgn

Men altså kun på det amerikanske marked.

Coca-Cola meddeler, at olierne fra årets udgang ikke længere vil findes i nogen af firmaets produkter på verdensplan.

Ny nummer 1: Her er verdens største brand
Ny nummer 1: Her er verdens største brand

Det var oprindeligt en 17-årig high school-elev fra Mississippi, Sarah Kavanagh, der sidste år startede en kampagne mod indholdet af BVO i energi-drikkene Powerade og Gatorade.

Hun siger nu til AP:

- Coca-Cola har gjort mere, end vi havde forventet. Det er virkelig rart, at de helt store firmaer lytter til forbrugerne, siger Sarah Kavanagh.

LÆS OGSÅ: Ny viden: Din cola er en dræber

LÆS OGSÅ: Coca-Cola og Danone indblandet i gift-skandale

LÆS OGSÅ: Coca-Cola får hug for at snyde sig grønnere

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx