Af Christian Winther Johansen - 13/12-17 09:03

Hun tog en selfie for to år siden: Nu har det reddet adskillige livHun tog en selfie for to år siden: Nu har det reddet adskillige liv

Med jævne mellemrum ses det, at nogen står frem med en forfærdelig skade, en traumatisk oplevelse eller lignende på sociale medier. De roses for deres mod til at stå frem. Men det er ikke altid, at deres historie kommer til at ændre noget. I dette tilfælde har det formentligt været med til at redde liv.

storybild

(Billede: Privatfoto)

Amerikanske Tawny Dzierzek lagde for to og et halvt år siden et billede på Facebook, hvor hun stod frem med de skader, hun har fået som følge af et ekstremt forbrug af at slikke sol.

Den dengang 27-årige kvinde (der dengang bar efternavnet Willoughby) blev diagnosticeret med hudkræft, da hun blot var 21 år. Fire til fem gange i solarium om ugen var årsagen.

Hun besluttede sig derfor for at dele et billede af sin behandling for hudkræft. Et voldsomt billede, der lynhurtigt gik viralt - dels på grund af den enorme skade i Tawny Dzierzeks ansigt, men også dels på grund af hendes budskab.

Tawny Dzierzek har gjort en forskel i forebyggelsen af hudkræft. (Billede: Privatfoto)

»Lad ikke solbadning forhindre dig i at se dine børn vokse op. Det er min største frygt nu,« lød det dengang fra Tawny Dzierzek.

I dag kæmper Tawny Dzierzek for, at man skal sige nej til et overforbrug af solslikning og solarie, og hun kan vide sig glad over, at hendes selfie fra 2015 har båret frugt. Det fastslår en undersøgelse af netop Dzierzeks selfie, der er blevet publiceret i magasinet Preventive Medicine.

just say no to tanning. #battlewounds #skincancer #skincancerawareness #scars

Et opslag delt af tawny (@tawnybelle) den

Her fremgår det, at selfiens virale succes har været med til at udbrede viden omkring forebyggelse af hudkræft i stor stil.

Tawny Dzierzek lagde billedet på Facebook i april 2015, og den 11. maj 2015 gik billedet viralt med 50.000 delinger. Det gjorde, at folk orienterede sig kraftigt omkring forebyggelse af hudkræft i de efterfølgende dage.

Helt præcist er der tale om, at der den 13. maj 2015 var 162 procent flere søgninger end normalt på forebyggelse af hudkræft. Dagen efter var søgningen 155 procent højere end normalt, og de tre efterfølgende dage var søgningen også højere end normalt som følge af Tawny Dzierzeks billede.

just say no to tanning. #battlewounds #skincancer #skincancerawareness #scars

Et opslag delt af tawny (@tawnybelle) den

Faktisk er den 13. og 14. maj 2015 henholdsvis nummer seks og nummer otte på listen over de dage, hvor der er blevet søgt med på hudkræft.

Ifølge studiet, der blev offentliggjort hos Preventive Medicine mandag, kan man konkludere, at 'en helt ordinær persons opslag fangede folks opmærksomhed og førte til en betydelig stigning i offentligt engagement for forebyggelse af hudkræft'.

Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Kæmpebeløb: Nyt sommerhus på markedet...
bt.dk
Medie: Her er punktet,...
bt.dk
Irina afslører nyt...
bt.dk
Store chancer i begge ender: Mål...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx