Af - 10/07-14 12:26

Det betød Marius' død for besøgstallet i ZooDet betød Marius' død for besøgstallet i Zoo

‘Marius-effekten’ er udeblevet fra Zoo, lyder det fra dyrehaven knap et halvt år efter aflivningen af girafungen.

storybild

Girafungen Marius blev efter sin død obduceret foran publikum i Zoo. (Billede: Polfoto/Arkiv)

Dødstrusler mod direktøren, vrede demonstranter på fortovet udenfor og trusler om boykot, der på sociale medier spredte sig med lynets hast over store dele af verden. Raseriet ville nærmest ingen ende tage, da Zoologisk Have i København for knapt et halvt år siden aflivede den halvandet år gamle girafunge Marius.

Men fem måneder efter slaget om Marius er der intet der tyder på, at modstanderne opnåede det de ville og ramte Zoo med et boykot. Antallet af besøgende er nemlig hverken steget eller faldet.

Axl Rose tweeter om Marius-aflivning
Axl Rose tweeter om Marius-aflivning

- Nej, vi kan ikke se en sammenhæng mellem den negative pr omkring Marius-sagen, og antallet af gæster, der har besøgt haven efterfølgende, siger Sami Widell, salgs- og kommunikationschef i Zoo.

- Men vi kan se på den dialog, vi har med vores gæster på blandt andet Facebook og i mails, at flere har fået større forståelse for vores arbejde med naturformidling og avlsprogrammer. En effekt, vi også kan se, er, at det har affødt flere værdidebatter i udlandet, så det her har haft stor effekt uden for Danmarks grænser, siger Sami Widell og tilføjer:

Dansk gangster-rapper: Dårlig stil at slå Marius ihjel
Dansk gangster-rapper: Dårlig stil at slå Marius ihjel

- Overvejelserne om antallet af gæster var slet ikke i spil under postyret. Fokus var, at få svaret på, hvorfor giraffen ikke bare kunne bo i en eller andens private have eller blive sat ud i naturen. Vi skulle have forklaret, hvorfor vi gør, som vi gør.

Det overrasker ikke professor i samfundsgeografi ved RUC Jørgen Ole Bærenholdt, at tælleapparaterne tikker videre som vanligt i Zoo efter vinterens turbulens.

Zoo-direktør sætter engelsk tv-vært til vægs
Zoo-direktør sætter engelsk tv-vært til vægs

- At man ikke kan se spor efter det her i besøgstallene ser jeg som udtryk for, at sagen blev håndteret meget, meget professionelt. Det var en meget svær situation, men det var klogt at stå fast på synspunkterne. Vi ser især også i museumsverdenen, at mange turistattraktioner vinder på den langsigtede strategi om ikke at ‘please’ gæsterne og tivolisere sig, men i stedet at stå fast på sin faglighed, siger han.

Heller ikke turismeforsker ved Aalborg Universitet Carina Ren er overrasket.

- Enkeltsager er typisk ikke noget, der vælter et veletableret brand som Zoo. Man var opsat på at forklare det ‘kredsløb’, der er i haven, og på sigt kan det styrke deres brand, at de går i dialog med publikum. Det er også det, der afspejles i tallene - at sagen er håndteret på en god måde, siger hun.


data-show-border="false">

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx