Af - 07/01-15 19:25

Farlige København: Han vil sagsøge statenFarlige København: Han vil sagsøge staten

Københavns Teknik- og miljøborgmester bakker op om det mulige sagsanlæg.

storybild

Grænseværdierne skal følge EU's lovgivning i København, mener bevægelsen 'RenLuftKbh' (Billede: Polfoto/arkiv)

Forureningen skal ned i København, og hvis den danske regering ikke har tænkt sig at gøre noget ved problemet, må den slæbes i retten.

Det mener Søren Thorborg, der er formand for græsrodsbevægelsen ‘RenLuftKbh’.

- EU’s grænseværdier skal jo overholdes på enhver tilgængelig plet i EU. Også midt ude på Åboulevarden eller H.C. Andersens Boulevard, siger Søren Thorborg, der til daglig er skolechef for skolerne i Køge Kommune.

Anken er, at den danske stat ikke overholder EU’s grænseværdier for udstødningsgassen (NO2), hvilket koster københavnere livet.

- Staten udsætter. Politikerne snakker. Befolkningen bliver syge. 400 personer dør årligt af luftforurening i København, og titusinder bliver alvorligt syge. Fem år i træk er grænseværdierne overskredet, og loven overtrådt, siger Søren Thorborg.

Byens cyklister får medvind på flere cykelruter
Byens cyklister får medvind på flere cykelruter

København vinder kamp: Sikre lastbiler skal hindre højresvingsulykker
København vinder kamp: Sikre lastbiler skal hindre højresvingsulykker

Støtte fra borgmester
Ved hjælp af crowdfunding vil han forsøge at skaffe 50.000 kroner til at lave et advokatnotat og på baggrund af det rejse selve sagen, hvilket han forventer vil ske i løbet af foråret.

At forureningen er et problem i København, erklærer Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) sig enig i. Men ansvaret ligger på Christiansborg.

- Regeringen lovede ved sin tiltrædelse københavnerne en trængselsring og skærpede ren luft zoner. Begge dele skulle hjælpe os med at afbøde generne fra den omfattende biltrafik i byen. Begge løfter har regeringen skrottet uden at give os reelle alternativer. Det går ud over københavneres sundhed, og derfor kan jeg kun bakke op om sagsanlægget mod den danske stat, siger han.

- Hvis vi skal sætte effektivt ind her og nu, er regeringen nødt til at give os muligheden for at stille krav om partikelfiltre på ældre dieselbiler eller helt forbyde dem at køre i København. Den mulighed har mange andre byer i Europa, men herhjemme nægter regeringen at give København de redskaber. Det er selvfølgelig frustrerende og helt uacceptabelt, at vi ikke kan få lov til at sikre københavnernes sundhed, fortsætter borgmesteren.

Metroxpress har forgæves forsøgt at få en kommentar fra miljøminister Kirsten Brosbøl (S).

LÆS OGSÅ: Kabell om affalds-boom: Gid københavnerne selv ville samle op

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx