Af - 10/01-17 16:37

5A-busser kan snart køre på anden rute: - Det er stærkt betænkeligt5A-busser kan snart køre på anden rute: - Det er stærkt betænkeligt

Movia har et udbud igang på bus 8A. 'Stærkt forurenende' busser kan blive valgt. Der er noget galt, siger miljøekspert, og Radikale Venstre vil have udbuddet trukket tilbage

storybild

Arkiv (Billede: Brian Bergmann)

Miljøpunkt Indre By-Christianshavn og Nørrebro har testet bus 5A. De viste et antal ultrafine partikler så højt, at måleudstyret stod af. Flere eksperter og Københavns Kommune kritiserer Movia for at bruge en utidssvarende test, men Movia afviser kritikken, da deres egen test lever op til lovgivningen.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MXKØBENHAVN her.

Nu oplyser Miljøpunkt Nørrebros centerchef til metroxpress, at et udbud er igang på bus 8A. Et udbud, hvor busser med samme problemer, kan gå hen at vinde. Han kalder det 'stærkt betænkeligt'.

LÆS OGSÅ: Miljøbomben 5A kører uden filter: Forurener ’fuldstændig ekstremt’

Seniorrådgiver for Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen, bakker dem op.

- Hvis man tillader busser, der er ti år gamle uden filter, som kan køre og forurene løs, så er man simpelthen ikke en miljøbevist virksomhed.

Kommunens besluttede i december at hæve kravene, så busserne skal leve op en 'Euro 5-normen'. Nu viser det sig, at busser af den type ikke kan få monteret et partikelfilter.

- Hvis jeg selv boede i området ville jeg være bekymret for, at jeg skulle sætte livet på spil for at gå ud i luften. Det er dybt problematisk. Vi må kigge på den beslutning med den viden, vi har nu, siger Mette Annelie Rasmussen (RV), der vil have udbuddet trukket tilbage.

LÆS OGSÅ: 5A forurener 'ekstremt': - Movias måling er utidssvarende

Teknik- og miljøborgmesteren ser gerne, at busselskabet selv handler.

- Jeg forventer, Movia kigger på, at de selv tager ansvar, udtaler Morten Kabell (EL).

Et ansvar, Radikale venstre ikke mener, Movia lever op til.

- Det virker helt fjollet at insistere en målemetode, hvor man fejer forskning af bordet og siger: 'Vi ved bedre'. Jeg kan ikke forstå, de har samvittighed til det, siger Mette Annelie Rasmussen (RV).

LÆS OGSÅ: 'Ekstremt forurenende' siger ekspert: Denne bus kan gøre dig syg

Movia: - Vi følger som minimum altid gældende lovkrav
Movia siger, at 2019's metrocityring er i vejen for en forbedring.

- Grundet kontraktens korte løbetid ville krav om nye Euro 6-busser medføre uforholdsmæssigt store meromkostninger, siger centerchef for Movia, Søren Englund.

Miljøpunkt Nørrebro er bekymrede.

- Movia har af samme grund ambitiøse miljømål, blandt andet har vi stillet forslag om fossilfri drift allerede i 2030, siger centerchef for Movia, Søren Englund, der siger, at de er opmærksomme på, at trafikken påvirker miljøet.

Radikale Venstres teknik- og miljøordfører i Københavns Kommune er ikke tilfreds.

- Der er ti år til, at alt skal være CO2-neutralt. Det er mange år, når vi og vores børn skal udsættes for partiklerne indtil da, siger Mette Annelie Rasmussen (RV), der vil have udbuddet stoppet og folketingspolitikerne på banen.


Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx