14/05-14 20:29

V og DF kritiserer regeringen for metroaftaleV og DF kritiserer regeringen for metroaftale

Dansk Folkeparti ved så lidt om det nye metrobyggeri, at partiet er tilbageholdende med støtten.

storybild

Dansk Folkeparti ved så lidt om det nye metrobyggeri, at partiet er tilbageholdende med støtten. (Billede: Polfoto)

Regeringen og Københavns Kommune har besluttet at anlægge en metro til Sydhavnen med fem stationer, men på Christiansborg er hverken Venstre eller Dansk Folkeparti tilfredse.

I Dansk Folkeparti siger transportordfører Kim Christiansen, at han kun ganske kort er blevet orienteret om projektet onsdag eftermiddag.

Ministre jubler over ny metro: Skaber flere arbejdspladser
Ministre jubler over ny metro: Skaber flere arbejdspladser

- Det kan godt være, at det hele ser fornuftigt ud, og det vil vi selvfølgelig kigge på, når vi bliver inviteret til møder.

Dansk Folkeparti vil gerne have mere metro, men nu må vi først se, hvad det går ud på, siger transportordføreren.

For at projektet kan blive til virkelighed, skal det først diskuteres i de forskellige forligskredse i Folketinget, men ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) har han sonderet terrænet og siger på den baggrund, at "der er velvilje".

Metroen får to nye stop: Pris 8,6 milliarder kroner
Metroen får to nye stop: Pris 8,6 milliarder kroner

Det er dog en gevaldig overdrivelse, mener Kim Christiansen.

- Vi har slet ikke haft nogen sondering. Det ville have klædt ministeren, at han havde orienteret sin forligskreds først. Men det her er altså noget, man render og laver fuldstændig på egen hånd, siger DF-politikeren.

Ud over metroen til Sydhavnen vil Københavns Kommune sikre, at der med finansiering fra selskabet By og Havn - der ejes af staten og kommunen - anlægges en tunnel fra Nordhavnsvej under Svanemøllebugten og et antal yderligere metrostationer i forlængelse af metroafgreningen på Nordhavnen.

Ikke desto mindre kalder Venstre projektet for uambitiøst.

- Det virker som en rigtig god aftale. Særligt glæder vi os over, at der kommer gang i den såkaldte havnetunnel, den første etape kan man sige, siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

- Men det, vi undrer os over, er, at regeringen er så uambitiøs. Vi havde foretrukket, at man havde taget hele havnetunnelen med. Enhver ved jo, at havnetunnelen er det projekt, der virkelig kan rense en stor del af København for trafik, mener Pihl Lorentzen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx