Af - 27/01-15 14:37

TV: Eksklusivt - kom med under jorden og se det nye byggeri ved hovedbanegårdenTV: Eksklusivt - kom med under jorden og se det nye byggeri ved hovedbanegården

Metroxpress har været under jorden og gå strækningen fra Sønder Boulevard til Hovedbanegården, som byggearbejdet med Cityringen er få dage fra at bryde igennem til.

Om to dage bryder Metroselskabets boremaskine igennem til Hovedbanegården efter de seneste to måneder at have gravet 550 meter tunnel fra byggepladsen på Sønder Boulevard til Stampegade.

Metroxpress har, som det første danske medie, været med under jorden og gå i den nygravede tunnelstrækning, der i 2019 skal transportere Cityringens metropassagerer fra Vesterbro til Hovedbanegården.

- Det bliver godt, når vi bryder igennem. Det er utroligt stort, da det betyder, at boremaskinerne har nået den første del af deres rute. Det er første etape, der når i mål, fortæller byggepladsleder Kasper Skovsted Larsen, der styrer rundvisningen.

Skatteyderne skal betale for metroforsinkelse
Skatteyderne skal betale for metroforsinkelse

Metro bliver én milliard dyrere og yderligere forsinket
Metro bliver én milliard dyrere og yderligere forsinket

Turen sker med hjelm, sikringssko og en lille sikkerhedstaske. Hvis uheldet er ude, og der udbryder brand, vil den sikre os ilt i 45 minutter, lyder det. Imens vi går på det let-gyngende nødfortorv i tunnelens venstre side med udsigt til skinnerne til højre, fortæller Kasper Skovsted Larsen, hvordan boremaskinen graver cirka en meter i timen, når det går rigtig godt. Men hvad har egentlig været det fedeste ved at være en del af projektet?

- Det er, at man er med til noget, som næsten alle på et tidspunkt vil synes er en kæmpe succes. Samtidig er de største maskiner i verden kommet hertil. Bare se over os, der står en kran, som kan løfte 400 ton. Det er jo helt ekstraordinært stort det her, siger han og bryder ud i et smil.

- På den anden side af væggen har vi Hovedbanegården, så snart skal vi for første gang skille boremaskinerne ad, tage dem op og starte et nyt sted. Det er en milepæl, som bliver fejret, når det sker.

Sideløbende med boremaskinens fremmarch fra Vesterbro til Hovedbanegården har boremaskiner også gravet flere kilometer tunnel fra Nørrebroparken til Frederiksberg.

Statsrevisorer: Styring af Cityringen ikke god nok
Statsrevisorer: Styring af Cityringen ikke god nok

Nye metrotog kan ikke køre på de gamle skinner
Nye metrotog kan ikke køre på de gamle skinner

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx