Af - 06/12-16 12:51

Cupcakes og sing-along: Københavnerne vil opleve 'noget ekstra' i biografenCupcakes og sing-along: Københavnerne vil opleve 'noget ekstra' i biografen

Københavnerne vil have mere end popcorn, når de går i biografen. Oplæg, forplejning og gimmicks er flere steder en del af biografoplevelsen.

storybild

Nordisk Film Biografer har et tilbagevendene 'Girls Night'-arrangement, hvor biografen bliver pyntet op efter filmens tema, der er snacks i filmens ånd inden, goodiebags og konkurrencer. Her er det i Imperial i forbindelse med 'Bridget Jones's Baby'. (Billede: Alberto Grasso)

Syng med på ’Greased Lightning’ iført en rockabilly-kjole og højt hår i Cinemateket. Eller gå ned ad kirkegulvet som Bridget Jones i Imperial. I flere af de københavnske biografsale er den klassisk forestilling mere end popcorn og action på lærredet – og københavnerne er vilde med det.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

- Vi kan se, at det løfter antallet af solgte billetter markant, når vi har særarrangementer, og det er noget, vi har fokus på at gøre i større og større stil, fortæller Lotte Formenti, der er marketingskonsulent hos Cinemateket.

Veninder til ny bio-trend: Nogle af scenerne var ikke så appetitvækkende
Veninder til ny bio-trend: Nogle af scenerne var ikke så appetitvækkende

Hun fortæller, at deres almindelige forestillinger i gennemsnit sælger 50 billetter, men så snart der kommer noget ekstra på stiger salget med 60-70 procent.

- I de simple udgaver er det bare en oplægsholder, der introducerer filmen, og så har vi de mere vilde udgaver. Sidste år viste vi ’Babettes Gæstebud’, hvor restauranten Sult lavede hele den faktiske menu fra filmen. Vi fyldte en sal, selv om biletterne kostede 600 kroner stykket, siger Lotte Formenti og tilføjer:

Det er et helt andet game at være biografudbyder i 2016 end det var for 10 år siden. Vi er nødt til at være kreative for at lokke folk af sted.


Cinemateket afholdt i sidste en 'Grease'-aften med burger og singalong. Eventet gentages i aften. Foto: Wilfred Gachau

I Nordisk Film Biografer, der blandt andet tæller Imperial, Dagmar og Palads, er events også en populær del af biograftilbudene.

- Det er helt klart noget, vi har fokus på og som vi gør meget ud af, fordi mange gæster efterspørger det, fortæller Anna Laulund, der er marketing manager i Nordisk Film Biografer.

Ny bio-trend rammer Danmark: Nu skal du spise filmen
Ny bio-trend rammer Danmark: Nu skal du spise filmen

Senest havde de et event i Imperial i forbindelse med ’Bridget Jones's Baby’. Her var biografen indrettet med kirkegulv med blomster, der var cupcakes med skæve lys og champagne – akkurat som i filmen.

Vild ny biograf åbner i København
Vild ny biograf åbner i København

- Det kommer selvfølgelig an på, hvor hypet filmen er, men vores events i Imperial bliver næsten altid hurtigt udsolgt, fortæller hun og tilføjer, at en event-forestilling generelt sælger bedre end en klassisk biografforestilling.

Biograferne har de sidste mange år konkurreret med streamingtjenesterne. Ved at tilbyde events tager de konkurrencen op og viser, at biografoplevelsen kan noget mere, forklarer ekspert i oplevelsesøkonomi og direktør i Seismonaut, Anna Porse Nielsen:

- Ved at tilbyde events, er det ikke bare en tur tur i biografen – det er en større kulturoplevelse. Det rammer ned i nogle tendenser i tiden, hvor folk gerne vil berøres dybere af de oplevelser, de efterspørger.

Ekspert: Her er de bedste sæder i biografen
Ekspert: Her er de bedste sæder i biografen

’Tilbage til fremtiden’-event i CinemaxX sidste år. Foto: CinemaxX

Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Meghan Markle fik specialfremstillet...
bt.dk
Midt under royalt bryllup:...
bt.dk
Ny popularitetsmåling: Topminister...
bt.dk
Medarbejdere er rasende: De ansatte...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx