Af - 09/01-17 09:24; Opdateret: 09/01-17 10:34

'Ekstremt forurenende' siger ekspert: Denne bus kan gøre dig syg'Ekstremt forurenende' siger ekspert: Denne bus kan gøre dig syg

Målinger af bus 5A viser en 'ekstrem' forurening, men Movia og Miljøstyrelsen afviser miljøforeningerne

storybild

Arkiv (Billede: Brian Bergmann)

Miljøpunkt Indre By-Christianshavn og Miljøpunkt Nørrebro har med en 'P-TRAK-test' foretaget målinger af forurening fra bus 5A. Begge tests viste et så højt antalt af ultrafine partikler, at måleapperatet ikke kunne måle det.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MXKØBENHAVN her.

- Det er ekstremt højt. Det er jo en sundhedsrisiko, hvis man står og venter på bussen, siger Teis Nørgaard Mikkelsen, Seniorforsker på DTU-Miljø.

Men Movia anerkender ikke målingerne. De bruger i stedet en såkaldt opacitetstest.

- Opacitetsmåling er den nugældende certificerede målemetode, og Movia følger dermed gældende lovkrav på området, siger Centerchef for Movia, Søren Englund.

LÆS OGSÅ: Miljøbomben 5A kører uden filter: Forurener ’fuldstændig ekstremt’

Derfor vil busselskabet ikke ændre på noget.

- Busserne på linje 5A er fuldt lovlige og lever op til de forskrifter, de skal. Alle busser på 5A erstattes i april i år med biogasdrevne busser, som er 100 procent CO2-fri. Derfor gør vi ikke yderligere nu, men koncentrerer vores generelle miljøopfølgningsindsats om andre linjer i København og omegn, udtaler han.

LÆS OGSÅ: 5A forurener 'ekstremt': - Movias måling er utidssvarende

Miljøstyrelsen bakker Movia op, da de mener opacitetstesten er 'fin'.

- Metoden er relativt billig og robust og har været anvendt ved syn i mange år, forklarer Christian Lange Fogh, chefkonsulent i Miljøstyrelsen.

Seniorforsker fra DTU-Miljø Teis Nørgaard Mikkelsen forstår dog ikke, hvorfor Movia og Miljøstyrelsen afviser NGO'ernes høje målinger.

- P-trak-metoden er den bedste metode. Vi har selv erfaringer med den og har stor tillid til den. Det er den rigtige måde at måle på, for når vi taler om trafik, så er det netop de ultrafine partikler, der forekommer.

LÆS OGSÅ: Så meget mindre vil nye busser svine

Kræftens Bekæmpelse: Pas på forureningen i trafikken
Bor du i byen, skal du tænke over, hvor meget du opholder dig i den forurenende trafik, mener Kræftens Bekæmpelse.

Trafikken er en af de store syndere, når man taler om udledning af forurenende og skadelige, ultrafine partikler.

Det siger Ole Raaschou-Nielsen, der er gruppeleder hos Kræftens Bekæmpelse.

- Partikler fra dieselmotorer er kræftfremkaldende. Det er der ingen tvivl om.

Og hvis du bor i byen, bliver du udsat for mere forurening, da der er mere trafik end andre steder, siger han.

- Hvis du færdes i byen, er trafikken en af de største kilder til forurening. Så den kan de holde dig fra så vidt muligt, fortæller Ole Raaschou-Nielsen.

Han råder til, at byboerne tænker over, hvor meget de bliver udsat for den skadelige forurening. Men ikke så meget, at folk går i panik over det.

- Hvis du for eksempel går en tur ved søerne, kan du vælge den side, hvor trafikken ikke er ligeså tæt, forklarer han.


Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx