Af - 09/01-15 16:39

Så lille er effekten, hvis din dieselbil forbydesSå lille er effekten, hvis din dieselbil forbydes

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) står dog fast på sit krav og kræver moderne filtre på gamle diesel-biler.

storybild

(Billede: Polfoto/arkiv)

Omkring 500 københavnere dør for tidligt af forurening om året, mens tusindvis bliver syge. Partikler er det største sundhedsproblem. Derudover er der problemer med at overholde grænseværdien for kvælstofdioxid i luften.

Københavns Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) fastslog onsdag over for metroxpress, at han savner muligheden for at stille krav om partikelfiltre på ældre dieselbiler eller helt forbyde dem at køre i København.

Men hvis man tror partikelfiltre på ældre dieselbiler alene vil løse problemerne, kan man godt tro om igen, fastslår seniorforsker ved Nationalt Center for Miljø og Energi på Aarhus Universitet, Steen Solvang Jensen.

- Det vil have en effekt, men det er ikke noget, der dramatisk ændrer luftkvaliteten. I de mest befærdede gader vil koncentrationen af kvælstofdioxid i luften falde omkring fem procent, siger han.

Det vil nedsætte partikeludledningen fra bilerne med omkring 30 procent, som svarer til en reduktion i luftens indhold af partikler på under én procent. Men der er en væsentlig sundhedsmæssig gevinst, da den samlede effekt er beregnet til en samfundsøkonomisk besparelse på omkring 600 millioner kroner, påpeger Steen Solvang Jensen.

- Hvis man forestiller sig et København helt uden dieselbiler, og de blev erstattet af benzinbiler, så ville det medføre en væsentlig ændring på den selvskabte luftforurening. Det er klart. Men det tror jeg ikke, at der er nogen, der forestiller sig vil blive ført ud i livet, tilføjer han.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell står fast på sin holdning.

- I dag kører mere end 10.000 gamle dieselbiler og varevogne rundt på de københavnske veje. De bidrager uforholdsmæssigt meget til luftforureningen med både kvælstofdioxider og partikler. Det er uacceptabelt at disse gamle biler skal have lov til at gøre københavnere syge, når vi ved at et simpelt krav om partikelfilter på de mest forurenende biler kan løse denne del af problemet, siger han.

LÆS OGSÅ: Farlige København: Han vil sagsøge staten

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx