Af - 27/02-14 09:13; Opdateret: 27/02-14 09:25

Frederiksberg dropper flop-logo til 430.000 kronerFrederiksberg dropper flop-logo til 430.000 kroner

Frederiksberg Kommune brugte hundredtusinder på bylogo, som aldrig vandt udbredelse. Dumme penge og skattefråds, lyder anklagerne.

storybild

Frederiksbergs prikkede bylogo, som blev designet af virksomheden Bysted.

Med inspiration hentet fra New Yorks ikoniske 'I ♥ NY'-logo valgte Frederiksberg Kommune i 2008 at investere i et logo, som skulle give hele bydelen et stærkt brand.

Det prikkede resultat blev i samarbejde med Frederiksbergs kultur- og erhvervsliv præsenteret i 2010. Prisen for designet og udrulningen lød på 230.000 kroner – penge, som gik direkte fra kommunens kommunikationsbudget.

Derfor fungerede Frederiksbergs logo ikke
Derfor fungerede Frederiksbergs logo ikke

Siden er projektet blevet tildelt 50.000 årligt, men opbakningen fra erhvervs- og foreningslivet i kommunen har været så dårlig, at man nu skrotter prikkerne.

- Logoet har ikke været brugt nok af andre aktører end Frederiksberg Kommune. Det er derfor, at vi og de andre partnere er enige om at nedlægge projektet, siger Thomas Wohlert, vicedirektør i kommunes ledelsesstab.

Derfor fungerede Frederiksbergs logo ikke
Derfor fungerede Frederiksbergs logo ikke

Episoden har været en dyr lærestreg for kommunen, mener 2. viceborgmester Katrine Lester, som er gruppeformand for Socialdemokraterne på Frederiksberg.

- Det er et klassisk eksempel på, at kommuner skal holde sig fra smarte logoer og smarte buzzwords. Det hele har været varm luft, og det er dumme penge, vi har spildt.

Kritikken af projektet er endnu mere hård fra Liberal Alliances rådmand Laura Lindahl, som også giver logoets design et par hård ord med på vejen.

- Det er spild af skattekroner og ren fråds. Den form for branding af byen er ikke en kommunal kerneopgave. Især ikke, når det mest ligner klatter lavet i Paint (simpelt grafikprogram, red.).

Borgmester Jørgen Glenthøj (K) afviser, at logo-projektet har været ren spild. Han anerkender i et skriftligt svar til metroxpress, at logoet ikke er kommet bredt nok ud, men at det har givet positive resultater. Samtidig forklarer han, hvorfor kommunen har involveret sig i projektet:

- Det blev tænkt og udviklet af en bred kreds af kulturinstitutioner, foreninger og detailhandlen. Frederiksberg Kommune er en del af byen og påtager sig naturligvis en aktiv rolle i byens fælles projekter.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx