Annonce
21/11-14 13:35; Opdateret: 18/10-17 09:42

Spis, træn og rejsSpis, træn og rejs

Elite-triatleten Allan Steen Olsen bruger op til 30 timer om ugen på hård fysisk træning, men det hjælper på motivationen, når det foregår i skønne omgivelser og behagelige temperaturer i Thailand.

storybild

En typisk uge for elite-triatleten Allan Steen Olesen står på 25 kilometer svømning, 500 kilometer cykling og 70 kilometer løb - samlet løber det op i 20-30 timers træning om ugen. Træningen foregår i øjeblikket i Phuket i Thailand, hvor han skal deltage i Challenge Phuket på halvironman distancen.

”Vi er lige kommet over den højeste træningsvolumen hernede. Vi er gået fra at træne over 30 timer om ugen til lige så stille og roligt at trappe ned og få noget mere tempo på vores træning. Nu begynder man at mærke en lethed i kroppen og føle, at det hele går som en leg,” lyder det fra triatleten.

LÆS OGSÅ: Allan droppede karriereræset – og blev triatlet på fuld tid

Direkte efter stævnet i Thailand flyver Allan Steen Olesen videre til Bahrain i Mellemøsten, hvor det mest spektakulære triatlonstævne nogensinde afholdes for første gang. Med 500.000 dollars i præmiepuljen, svømning i Bahrain Bay, omgivet af Mellemøstens vildeste arkitektur, cykling på en Formel 1 bane og løbetur gennem hjertet af en vildtlivspark er der lagt op til et brag af en sæsonafslutning.

Kosten er vigtig

Når man træner så ekstremt hårdt og længe, har man en enorm forbrænding, og derfor er den rigtige kost helt essentiel for præstationen.

”Når man spiser de mængder, vi er nødt til, for at holde motoren kørende, så er det vigtigt, at man følger nogle sunde principper. Jeg er ikke fanatisk omkring min kost, men det er vigtigt at tage de rigtige valg, når man spiser så meget som vi gør. Man skal tænke på sammensætningen i kosten og sørge for, at få de rigtige byggesten - for eksempel proteiner, kulhydrater, vitaminer og mineraler,” siger Allan Steen Olesen, der har egen kostvejleder på sit team, der hjælper med at optimere træning såvel som konkurrence.

”Vores job er at tage sporten og herunder kosten seriøst. Det indbefatter eksempelvis at sørge for at skære unødvendig junk og tomme kalorier væk. Når man træder ind ad døren efter træning og den søde tand lokker, er det for eksempel en god idé at have en proteinshake stående klar, så du køber dig tid til at lave et ordentligt måltid mad og giver din krop de bedste forudsætninger for restitution,” siger han.

Træning i varmen

At træningen foregår i Thailand skyldes dels, at rejsetiden til de store stævner ikke er så lang, men også det varmere klima som udover at gøre træningen nemmere, også fungerer som varmetilvænning til konkurrencerne som ofte foregår med høj temperatur og luftfugtighed.

LÆS OGSÅ: Triatlon hitter

”Når man har det her som job, så finder man hurtigt ud af, at Danmark ikke er ideelt halvdelen af året. Det ville være superhårdt, koldt, mørkt og vådt, at træne så meget derhjemme,” siger han og fortsætter:

”Så de af os, der har muligheden, forsøger i vinterhalvåret at være steder i verden, hvor vi kan opretholde den nødvendige træningsvolumen, fordi klimaet er varmt og lækkert.”

Flere annoncer