Annonce
12/09-17 05:00; Opdateret: 26/09-17 13:05

7 tip: Sådan skærer du ned på cigaretterne7 tip: Sådan skærer du ned på cigaretterne

Hvad skal forhindre dig i at tænde den næste cigaret? Det gælder om at kende sine triggere, mærk de positive forandringer, og find en erstatning for røgen. Vi giver dig her syv overlevelsestip til at undvære smøgerne.

storybild

Det er vigtigt, at du skriver dine grunde til et rygestop ned, så du kan hive dem frem, når det er kritisk og rygetrangen melder sig. Arkivfoto: Scanpix

Det kan være virkelig svært at lægge cigaretterne på hylden, for hvad skal du så bruge dine hænder til? Hvordan kan du overhovedet drikke kaffe, når der ikke hører en smøg med? Læs videre, og få den ultimative overlevelsesguide, så du undgår at tænde den næste cigaret.

Få gode råd og inspiration til at fortsætte med at være røgfri her

Hvorfor vil du holde op? Skriv dine grunde ned

Der kan være mange grunde til at ville kvitte cigaretterne - skriv dine grunde ned på et stykke papir, som du altid har med dig. Du forpligter dig mere, når det er nedfældet på papir, og så kan du også tage sedlen med dig og læse den, når tvivlen og trangen melder sig.

Kend dine triggere, og vær parat

Overvej, hvad der sætter din rygetrang i gang. Og vær så parat, når trangen melder sig. Hvis du altid plejer at ryge en cigaret til det seneste afsnit af 'Game of Thrones' – så gør i stedet lækre snacks parat, inden du streamer. Er cigaretpakken det første, du griber ud efter om morgenen, så læg en anden belønning til dig selv på natbordet - få f.eks. en ven til at skrive søde overraskelsessedler, der kan motivere dig til at undvære morgencigaretten.

Gør familie og venner til din støttegruppe

Du skal have opbakning, hvis du skal kvitte cigaretterne. Det er vigtigt, at folk omkring dig ved, at du går igennem en svær periode, hvor du måske kan blive irritabel. Fortæl det til familie, venner og kolleger. Så kan de bedre forstå, hvorfor du måske ikke er helt dig selv.

Hold ud, mens trangen står på - husk, at den kommer i bølger

Det er helt normalt at opleve rygetrang, når du vil kvitte cigaretterne. Erkend, at der ikke er noget galt med dig, når du har lyst til en cigaret. Prøv at distrahere dig selv med en ny vane, der beskæftiger dine hænder. Trangen kommer i bølger og varer ofte ikke længere end nogle sekunder.

Find erstatning

Der findes mange forskellige former for nikotinerstatning på markedet. Find ud af, hvad der passer bedst til dig - om det er plastre, tyggegummi eller måske sugetabletter. Nikotinprodukter kan hjælpe dig lidt på vej og give dig den helt rigtige mængde nikotin, som kan få dig til at undvære cigaretterne.

Mærk din krop - der sker en masse positive forandringer

Du vil ret hurtigt kunne mærke, at du har bedre kondition, når du holder op med at ryge. Og du føler dig pludselig som en superhelt med nærmest helt overnaturligt god smags- og lugtesans - i hvert fald sammenlignet med før. Farven vil vende tilbage i dine kinder, da rygningen ellers har sænket mængden af ilt i blodet. Læg mærke til alle de positive forandringer, og skriv dem gerne ned. Det vil motivere dig til at fortsætte.

Giv dig selv en belønning, hver dag du har klaret det godt

Husk at belønne dig selv for hver dag, du undværer cigaretterne. Giv dig selv et karbad, et stykke chokolade eller et ekstra afsnit 'Orange is the New Black'.

Læs om Forbrugerinformation for Nicotinell nikotinprodukter her



Flere annoncer