Annonce
14/11-17 09:54; Opdateret: 04/12-17 16:57

I denne disciplin har danske unge europarekordI denne disciplin har danske unge europarekord

Helt unge danskere har europarekord i at bruge mobilen som betalingsmiddel. Forståeligt nok, for nye betalingsapps gør det hurtigere og nemmere at handle og sikrer samtidig dine kortoplysninger.

storybild

Foto: Scanpix

Dagene, hvor du glad løftede armene og meddelte, at du ville give en runde fadøl, for så til din gru at opdage, at kreditkortet lå i lommen på den jakke, du havde på i går, er forbi. For de danske unge er europamestre i at bruge mobilen som betalingsmiddel.

En undersøgelse, udført af betalingsnetværket Visa, afslørede i 2017, at hele 94 pct. af respondenterne i alderen 18 – 24 år har fundet ud af, at mobilen er fremtidens betalingsmiddel*. Et middel, der vel at mærke gør din vej gennem køen i supermarkedet kortere, fordi ingen skal finde plastickort frem og taste pinkoder. I stedet kan du blot holde mobilen hen til terminalen, for at købet går igennem.

Du kan fra mobilen også handle nemt og hurtigt på nettet uden først at skulle finde dit kreditkort frem og indtaste kortnummeret, da mobilen automatisk får transaktionen til at gå igennem.

Læs mere om fremtidens betalingsmetoder her

Generation Y er firstmovers
Den nye generation af unge – generation Y – har om nogen forstået, at mobilen er et vigtigt redskab i en digital verden, hvor hele vores måde at kommunikere og handle på er i forandring. Det skyldes ikke mindst ‘Internet of Things’, Tingenes Internet, hvor alle elektroniske enheder bliver i stand til at indsamle og håndtere informationer, der i sidste ende kan føre til beslutninger om indkøb. Altså helt uden at vi mennesker i princippet er involveret. Det betyder f.eks., at dit køleskab ikke blot registrerer, at der mangler mælk. Det kan også automatisk bestille mælk til levering foran hoveddøren og betale for varerne.

Det siger sig selv, at når der konstant udvikles løsninger, der fritager os for selve betalingssekvensen eller i det mindste effektiviserer den, bliver der mere tid til flere spændende ting i livet,« siger Visas country manager i Danmark Jens Damgaard og tilføjer, at det også giver os større frihed ikke at være afhængige af kort og kontanter, men at vi med blot en mobil i hånden kan navigere og handle med hele verden som vores markedsplads.

Plastickort i historiebøgerne
At fremtiden bliver mere og mere digital, er der ingen i tvivl om, men hvor meget nye teknologiske betalingsudviklinger vil præge og ændre vores hverdag, ser vi først kimen til i dag. Tidligere har brugen af mobilen som betalingsmiddel flere steder herhjemme og navnlig i udlandet haft sine begrænsninger, men det ændres med et nyt samarbejde mellem Visa og de to danske banker Nordea og Jyske Bank. Et samarbejde, der gjorde det muligt at introducere Apple Pay til danske kunder, der dermed har fået uanede betalingsmuligheder med en mobil i lommen. Nu kan man give en runde fadøl på baren – også når man har glemt sin pung, og uanset om man er i Dublin, Hobro eller Bangkok.

*Om Visa Digital Payments Study 2017
Visas Digital Payments Study 2017 er udført i samarbejde med Populus. Undersøgelsen blev gennemført i juni og juli 2017 i 22 europæiske lande: Østrig, Belgien, Bulgarien, Danmark, Finland, Frankrig, Grækenland, Tyskland, Irland, Israel, Italien, Holland, Norge, Polen, Rumænien, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz, Tjekkiet, Tyrkiet og England. Det samlede antal deltagere var 42.308 forbrugere, med 1.000 til 2.000 respondenter pr. land.

Casestudier, sammenligninger, statistikker, undersøgelser og anbefalinger stilles til rådighed, ’som de er og forefindes’, og er derfor kun beregnet til orienteringsformål og bør ikke bruges til operationel, marketing-, juridisk, teknisk, skattemæssig, finansiel eller anden rådgivning. Visa Inc. giver ingen garanti for, at oplysningerne i denne undersøgelse er nøjagtige, ligesom de heller ikke påtager sig ansvaret for fejl, der måtte opstå ved brug af disse oplysninger. Oplysningerne heri er ikke beregnet som investerings- eller juridisk rådgivning, og læsere opfordres til at søge råd fra en kompetent fagmand, hvor sådanne råd er påkrævet.