Annonce
04/10-17 09:15; Opdateret: 04/10-17 16:08

Begår du også disse alvorlige fejl på nettet?Begår du også disse alvorlige fejl på nettet?

Den digitale verden bringer et hav af nye trusler og farer med sig, og selvom vi tror, vi er beskyttede på nettet, viser al erfaring, at det modsatte er tilfældet. Eksperterne er ikke i tvivl; forståelsen for online-sikkerhed halter mange steder.

storybild

Mere end 3,5 millioner danskere gør i det daglige brug af nettets muligheder for shopping. Tal fra Danmarks Statistik viser, at det er alt fra tøj og koncertbilletter til dagligvare, der ryger i kurven, når danskerne svinger Dankortet online. Men selvom det er nemt og ligetil at gå på tilbudsjagt på nettet, så er det ikke uden farer at handle online.

”Mange danskere gør det desværre nemt for de kriminelle. Faktisk ved vi, at 1,5 mio. danskere sjusker i ganske alvorlig grad med deres passwords. Det er 300.000 flere end for et år siden,” siger Ann Lehmann Erichsen, forbrugerekspert hos Nordea.

Læs mere om online-sikkerhed her

Pas på mageligheden
”Det er vigtigt, at man tager sin egen sikkerhed seriøst. For eksempel, at man aldrig bruger det samme password til mange forskellige ting. Man skal gerne bruge 12-16 cifre, og så selvfølgelig finde en god måde at huske dem på,” siger ekspert i it-sikkerhed, Poul-Henning Kamp.

Men denne huskeregel glemmer mange danskere, og det er ikke det eneste punkt, hvor vores personlige sikkerhed halter. En undersøgelse viser, at danskerne i stigende grad sløser med deres it-sikkerhed, og mere end 140.000 danskere indrømmer da også, at deres omgang med fortrolige personoplysninger ikke bare er uforsvarlig, men ligefrem ulovlig.

Har du oplevet, at dine venner skriver til dig på Facebook, og beder dig om lov til at »låne« din netbank? Eller at Microsoft ringer til dig, fordi der er en fejl på din computer? Så er du ikke den eneste. Svindel via sociale medier er et stigende problem, men selvom det kan være svært at sige nej, når man sidder i situationen, er det lige netop det, man skal gøre. Få råd til, hvad du skal gøre i denne video.

”4 % af danskerne har et billede af deres NemId på deres telefon, for en sikkerheds skyld. Det er altså en kæmpe risiko at tage, og det er absolut ikke sikkert. Derudover er det ulovligt. Men det viser tydeligt, at mange af de problemer med kriminalitet, som danskerne oplever på nettet, desværre bliver muliggjort på grund af deres egen adfærd,” siger Ann Lehmann Erichsen, der også råder danskerne til generelt at lade den sunde fornuft råde på nettet.

Samtidig opfordrer hun til, at man generelt er opmærksom på alt fra design til sprog og betalingsmetoder, når man falder over gode tilbud online. Er sproget ukorrekt dansk, er grafikken uprofessionel og er beløbene på varerne meget utraditionelle, så kan det skyldes, at man er på vej ind i en fælde. Til syvende og sidst gælder det om ikke at lade håbet om det gode tilbud skygge for vores sunde fornuft.

”Kriminelle får som oftest fat i vores oplysninger via elendig software, hvilket er langt det meste software, vi bruger. Jeg tror ikke, at nethandel er den største og mest relevante trussel for tiden. De fleste af os har heldigvis en indbygget sans for, hvornår noget er for godt til at være sandt,” siger ekspert i it-sikkerhed, Poul-Henning Kamp.

Læs mere om online-sikkerhed her

Slå hurtigt alarm
Skulle det så ske, at der kommer ubudne gæster ind på din computer eller netbank, så skal man ikke tænke sig om to gange, før man søger hjælp. Rådet fra bankerne er klart; hellere frygte det værste, end at håbe på det bedste

”Når lynet slår ned, og hackere og svindlere frarøver os vores penge eller oplysninger på en eller anden måde, så skal man reagere med det samme. Ring til banken, få spærret dit kort, og lad eksperterne se på sagen. Hos Nordea kan man altid få fat i hjælpen, når der er brug for den. Og hellere bede om for meget hjælp end for lidt.” siger Ann Lehmann Erichsen.

Vigtigheden af at slå alarm med det samme, man opdager at noget er galt, er ifølge Nordea ikke til at overvurdere. Jo tidligere, man kontakter banken om hjælp, jo hurtigere og mere effektiv vil hjælpen også være for kunden. Det øger muligheden for at man som kunde kan få sine penge igen, hvis man er blevet berøvet, og det øger også muligheden for at gerningsmændene bliver fanget.

”Man får en meget kompetent og professionel hjælp, når man kontakter banken med sit problem. Det er utroligt vigtigt for os, at vi giver kunderne den bedst mulige hjælp og støtte, hele døgnet rundt,” siger Ann Lehmann Erichsen.