Annonce
29/10-17 09:38; Opdateret: 14/11-17 14:03

13 madvarer, du måske ikke kender, som styrker din krop13 madvarer, du måske ikke kender, som styrker din krop

Der er nogle fødevarer, som helt naturligt gør din krop sundere og forsyner den med de nødvendige vitaminer og mineraler. Her kan du læse om 13 supersunde fødevarer – og en simpel og effektiv smutvej, hvis du har svært ved at få kostrådene til at passe ind i din hverdag.

storybild

Foto: Scanpix

Beder du fem ernæringseksperter om at give dig en liste over de 10 sundeste fødevarer, vil du formentlig opleve, at en del af listerne ligner hinanden. Der er nemlig bred enighed om, at nogle bestemte fødevarer er bedre end andre.

Men det er ikke nok blot at følge sådan en liste. For de fleste typer af sund mad byder på noget unikt: Nogle fødevarer giver kroppen masser af protein eller fiber, andre indeholder vitaminer og mineraler, mens en helt tredje slags indeholder sygdomsbekæmpende antioxidanter.

Derfor er tricket at samle en bred vifte af de bedste fødevarer, så man får indtaget alle sine vitaminer, mineraler og omega-3-olier.

Vi har her fundet 13 fremragende fødevarer, der hver især giver din krop et boost.

Se, hvilke vitaminer, din krop har brug for - tag en vitamintest her

Avocado

Avocado kaldes af mange for en superfood, fordi den har masser af vitaminer, antioxidanter og kostfibre. En avocado indeholder ca. 30 gram fedt, men heraf er de 20 gram af den sunde enkeltumættede type, som vi også finder i olivenolie, og en stor del af det øvrige fedt er de gode omega-3-fedtsyrer. Derfor er avocadoen forbundet med en reduceret risiko for kræft, hjertesygdomme og diabetes, fordi frugten – ja, det er faktisk en frugt – er god for blodet, ligesom den stabiliserer blodsukkeret og er fremragende til at forebygge hjertesygdomme.

Æbler

'Et æble om dagen holder lægen fra døren'. Sådan lyder et gammelt ordsprog. Og det er ikke helt løgn. Æbler er fyldt med de kraftige antioxidanter quercetin og catechin, som beskytter celler mod skader. Det betyder reduceret risiko for kræft og hjertekarsygdomme, især hvis du også spiser skallen. Æbler indeholder samtidig en række vitaminer, heriblandt C-vitamin, der spiller en afgørende rolle for immunforsvaret.

Blåbær

Du skal gå efter blåbær, hvis du vil holde kroppen ung og rask. De små bær er fyldt med antioxidanter, især anthocyaniner, der forbedrer synet og hjernefunktionen. Undersøgelser har også vist, at indtagelse af blåbær udsætter de processer, som fører til dårligere kropskontrol og hukommelsestab, der ellers naturligt følger med aldring. Men de har også en effekt mod kroniske sygdomme som Alzheimers og Parkinsons sygdom og diabetes og hjertesygdomme.

Kål

Kål er sundt pga. et højt fiber- og vitaminindhold. Der findes mange varianter af kål: hvidkål, rødkål, savoykål, broccoli, blomkål, spidskål (både almindelig og rød spidskål), rosenkål, romanesco m.fl., og de indeholder alle de svovlholdige forbindelser kaldet indoler, der reducerer risikoen for kræft dramatisk. Men kål stimulerer også immunsystemet, dræber bakterier og vira, og renser blodet.

Fisk og olier

Anbefalingen lyder, at man skal spise fisk to gange om ugen – eller 350 gram ugentligt. Og det er der en grund til, for fisk reducerer risikoen for hjertesygdomme, kræft, Alzheimers, slagtilfælde, diabetes og gigt. De fede fiskesorter (laks, sild, makrel, hellefisk og ørred) kan også hjælpe med at lindre depression. Fiskene indeholder de såkaldte omega-3 fedtsyrer, som har en lang række gavnlige effekter på hjertet og kredsløbet, og det betyder, at du mindsker risikoen for åreforkalkning og forhøjet blodtryk. Omega-3 findes også i fiskeolier.

Hvidløg

Hvidløg har i årtusinder været anerkendt som et aldeles nyttigt naturlægemiddel. Det har været brugt til at behandle alt fra infektioner og vira over til cancer, parasitter og hjerteproblemer. Dokumenteret er det dog, at hvidløg gennem stoffet allicin sænker kolesteroltallet, og da det også har en blodfortyndende effekt, kan det også sænke risikoen for blodpropper. Sidst, men ikke mindst, kan hvidløg også slå bakterier ned, og derfor virker planten mod forkølelse og infektioner.

Champignon og svampe

Også svampe har længe været anvendt som medicin i Østen. De er gode for immunsystemet, hvor de kan hjælpe med at forebygge og behandle kræft, virussygdomme, for højt kolesteroltal og for højt blodtryk bl.a. gennem de såkaldte polysakkarider. Faktisk anvendes svampe som et supplement til kræftbehandling i hele Asien, fordi de modvirker eftervirkningerne af kemoterapi og stråling. Derudover har japanske forskere fundet ud af, at folk som regelmæssigt spiser shiitake-svampe, sænker blodets kolesterolniveau med op til 45 pct.

Mandler

Mandler er fulde af sunde fedtsyrer som E-vitamin, kobber, magnesium og proteiner og burde være en fast ingrediens i vores mad, da de bl.a. er med til at sænke kolesteroltallet. Og selv om mandler er relativt fedtholdige, så viser undersøgelser, at mandler rent faktisk kan hjælpe med vægttab, fordi de indeholder store mængder enkeltmættede fedtsyrer.

Æg

Æg er en af de bedste kilder til solskinsvitaminet D-vitamin. De fleste danskere har D-vitamin-underskud, og det er skidt for bl.a. knoglernes styrke. Nogle undgår blommen for at slippe for kolesterol, men den indeholder B-vitaminet cholin, som beskytter hjertet og hjernefunktioner og forhindrer kolesterol og fedt i at ophobes i leveren.

Hørfrø

Hørfrø er rige på mineraler som magnesium, kalium og jern. Desuden er de meget fiberrige og gode for fordøjelsen. De fungerer som en helbredende fejekost i kroppen, der fejer giftstofferne væk – bl.a. menes de, sammen med andre fibre, at kunne forebygge tarmkræft. Andre studier har vist, at de muligvis kan afhjælpe gener i forbindelse med overgangsalderen.

Granatæble

Antioxidanter er kemiske stoffer, der findes i eksempelvis mineraler og vitaminer, og mad og drikkevarer, der er rige på antioxidanter, hæmmer udviklingen af sygdomme som f.eks. kræft, hjertekarsygdomme og Alzheimers. Granatæble er et godt eksempel på en fødevare, der indeholder mange antioxidanter. Forskning viser i øvrigt, at granatæblejuice også kan føre til langsommere aldring, ligesom det beskytter mod kræft.

Rødvin

Hurra, vil nogen sikkert sige: Rødvin er sundt! Desværre lyder det bedre, end det er, for det er kun en lille daglig mængde alkohol, der sørger for, at dit gavnlige HDL-kolesterolniveau øges og dermed reducerer risikoen for blodpropper. Og det er absolut med måde: Mere end en genstand dagligt er forbundet med for højt blodtryk.

Chokolade

Hvis du kan nøjes med 60 gram mørk chokolade om ugen, har du mindre risiko for at dø af et slagtilfælde. Det skyldes flavonoiderne, en antioxidant, der er rigt forekommende i chokolade, og som sænker blodtrykket og niveauerne af dårligt kolesterol.

Men at spise sundt er ikke altid så let, som det lyder. Selvom mange danskere kender de superstærke fødevarer, som er nævnt herover, finder de fleste det svært at følge de kostråd, som forsyner dig med de nødvendige vitaminer, mineraler og omega-3-olier. Og særligt når man tænker på, at alle mennesker har behov for noget individuelt afhængigt at f.eks. deres køn, type, alder og motionsvaner.

Det forsøger vitaminspecialisten TakeDaily at hjælpe danskerne med. Ved hjælp af en simpel test, hvor du skal afgive få oplysninger om kost og vaner, kan du få et nøjagtigt overblik over, hvilke vitamin- og mineraltilskud, du skal have for at holde balance og sundhed i kroppen. Og ønsker du endnu mere hjælp, sammensætter TakeDaily en pakke med vitaminer og mineraler til 28 dage, der kommer med posten.

Hvis du vil vide mere om, hvad din krop har brug for, kan du på få minutter tage testen på takedaily.dk. TakeDailys vitamintest er gratis på www.takedaily.dk.

Skulle du have lyst til at prøve en pakke med vitaminer til 28 dage fra TakeDaily, kan du bruge koden 'MX2017' og få første pakke til 0 kr.

Vilkår:
Tilbuddet gælder t.o.m 31/1/2018
Tilbuddet gælder kun for nye kunder
Tilbuddet kan ikke kombineres med andre rabatter