Annonce
20/03-18 09:06; Opdateret: 03/04-18 13:26

Derfor må du aldrig ignorere dine smerterDerfor må du aldrig ignorere dine smerter

Smerter i kroppen er typisk tegn på en stresset eller betændt tilstand. Forskellige stimulation kan lindre smerten, så smerterne ikke får overtaget i dit liv.

storybild

Foto: Scanpix

Det er meget forskelligt, hvordan vi tackler smerter, for oplevelse af smerte er et komplekst fænomen, der styres af nervesystemet. Nogle reagerer med angst – andre tænker, at det ikke gør noget at have lidt ondt. Men smerter, der ikke skyldes en akut skade, eller som varer i mere end nogle dage, skal man ikke ignorere, mener smertepsykolog Søren Frølich. På længere sigt kan de nemlig ødelægge din livskvalitet og måske endda udvikle sig til kroniske smerter.

Læs mere om smerte, og hvordan den kan behandles her

Smerte som sådan er noget subjektivt, der optræder i den enkeltes bevidsthed, men som sættes i gang af fysiske påvirkninger eller skader på kroppen. Vi ved i dag, at smerter er selvforstærkende, og jo stærkere og jo mere længerevarende smerter, man udsættes for, desto større er risikoen for at de bliver kroniske. Det sker, fordi selve nervesystemet kan sensitiveres over for smertepåvirkninger”, siger Søren Frølich.

Lad ikke smerterne tage kontrollen
For ikke at ende i dén situation, skal du tage smerterne i opløbet – og det kan være helt individuelt, hvad der virker bedst. Nogle vælger at forholde sig helt i ro. Nogle vælger at anvende smertestillende præparater og derefter holde sig aktive. Det er dog også vigtigt at have det mentale for øje. Og er smerterne længerevarende – eller ligefrem blevet kroniske – gælder det om ikke at lade sig slå ud af dem.

”Vær så aktiv som muligt, ikke kun fysisk, men også mentalt, for det kan aflede fra smerterne, der ikke må få lov at fylde det hele. Man skal forsøge at undgå social isolation. Det kan være en god handel at ”betale for” en givende aktivitet med en kortvarig smerteforværring”, siger Søren Frølich.

Det er som regel også muligt at opnå lindring af smerterne, mener smertepsykologen:

De rigtige øvelser, massage eller sex er former for stimulation, der for nogle kan nedsætte smerterne midlertidigt”, siger Søren Frølich.

Sådan tackler du kroniske smerter
Er uheldet ude, og dine smerter er blevet mere eller mindre kroniske, er der stadig meget, du kan gøre.

”Undgå unødig stress og dyrk en systematisk form for afspænding eller meditation, der modvirker stress og spændinger. Mindfulness meditation fremhæves ofte som særligt velegnet, men der er også mange andre afspændingsteknikker, der kan være mere tilgængelige for den enkelte”, siger Søren Frølich, der selv har lagt nogle nemme, gratis afspændingsøvelser ud på sin hjemmeside (www.telum.dk). På den måde kan du få en smertepause, hvis du døjer med kroniske smerter. Og pauserne er vigtige, for et liv med mere eller mindre kroniske smerter kan føre andre skadelige sideeffekter med sig.

via GIPHY

”Smerter kan give anledning til vrede, der evt. rettes mod omgivelserne eller behandlingssystemet, fordi det ikke kan fjerne dem. Senere i forløbet (efter flere år med kroniske smerteproblemer), vil mindst 50% opleve en egentlig depression. Kroniske smerter er usynlige for andre og mødes ofte med manglende forståelse fra omgivelserne, der kan finde på at reagere med et ’Tag dig dog sammen’. Det kan yderligere give øget sårbarhed og nedsat selvværd”, siger Søren Frølich.

Flere annoncer