Annonce
05/12-17 09:00

5 mærkelige måder, du kan lindre smerter på5 mærkelige måder, du kan lindre smerter på

Vi kan føle smerte på mange måder, men der findes til gengæld også mange måder, hvorpå vi kan lindre smerten. Vi har fundet fem metoder til at mildne smerteoplevelsen på – både de oplagte og de mere uortodokse.

storybild

Arkivfoto: Scanpix

I denne artikel refererer vi til smerter, der er milde til moderate og af akut karakter, dvs. f.eks. forstuvninger eller forstrækninger eksempelvis i nakke, skuldre, ryg eller ankel.

Læs mere om smerter og smertebehandling her

Hold dig aktiv

Mange mennesker er af den opfattelse, at de blot skal holde sig helt i ro og så skal smerten ellers nok forsvinde før eller siden. Det gør den muligvis også, men det kan tage længere tid at komme sig over en smerte eller en skade, hvis du er inaktiv og faktisk kan bevægelse endda også virke smertelindrende. Med mindre du har en overbelastningsskade, er det vigtigt, at du holder dig i gang fysisk – også selv om det gør lidt ondt. Sørg blot for at variere dine aktiviteter og undgå gentagne, ensformige bevægelser. Snup en tur på cyklen, gå en lang tur eller tag en tur i svømmehallen. Det styrker kroppen, mens det på samme tid både mindsker og forebygger smerter.

Brug smertelindrende midler

Den mest oplagte vej ud af smerten er smertelindring med enten piller eller lokalt virkende præparater, som du kan få i håndkøb. Har du f.eks. hovedpine, kan du have brug for at tage en smertestillende pille. Er der derimod tale om smerter i led eller muskler, kan skaden behandles direkte hvor du har ondt ved at anvende en anti-inflammatorisk gel, der både lindrer smerten og behandler inflammationen. Det kan være en en god idé at lindre smerten frem for at bide den i sig, da man så har lettere ved at bevæge sig. Dog må det ikke gøre meget ondt, når du bevæger dig, da du måske så kan gøre yderligere skade.En anden grund til at behandle smerte er at smerte bl.a. kan medføre ulyst og søvnforstyrrelser, hvorfor det ofte vil være en fordel at behandle smerten, så du kan komme tilbage på sporet.

Dyrk sex

Smerte kan dæmpe sexlysten og lystfølelsen generelt, men smerten kan på samme tid også lindres med sex. Mange mennesker med smerter oplever udfordringer med sexlivet, både direkte i form af smerter og indirekte i form af generel nedsat lyst og energi, men faktisk kan sex også virke smertedæmpende, da der under sexakten sker en aktivering af kroppens egne smertehæmmende systemer. Hertil skal det ikke glemmes, at sex (og andre behagelige aktiviteter) også kan distrahere den smerteramte, der i øjeblikket slipper tankerne om smerten.

via GIPHY

Mediter

Der findes mange måder at meditere på, men ens for de forskellige former for meditation er, at du kommer ned i gear og reducerer dit stressniveau. Og da netop stressniveauet har en enorm påvirkning på, hvordan vi føler smerte og i hvilken grad, giver det god mening at meditere. Hertil viser undersøgelser, at dybe vejrtrækninger har en påvirkning på nervesystemet, der gør, at smerten bliver mildere, når vi formår at trække vejret dybt frem for overfladisk. Meditation kan bl.a. gøres gennem visualiseringer, hvor du trin for trin giver forskellige dele af din krop opmærksomhed eller det kan gøres gennem visualiseringer af noget rart i kombination med et kontrolleret åndedræt.

Flyt fokus

Tænker du for meget på smerten, vil den sandsynligvis føles værre, og da det ikke altid er muligt at fjerne hele smerten med smertestillende midler med det samme, kan det være nødvendigt at flytte fokus – og det er der mange måder at gøre på. Se en sjov film, læs en bog eller lyt til musik. Smerten er der måske stadigvæk, selv om du er distraheret, men den får ikke lov til at fylde så meget i din bevidsthed og måske du endda kan ignorere den helt, hvis du er beskæftiget med noget andet.

Få mere viden om smerter og smertebehandling her

Flere annoncer