Annonce
09/11-17 08:00; Opdateret: 13/11-17 14:45

Bilkøb: Disse sikkerhedssystemer har nye bilerBilkøb: Disse sikkerhedssystemer har nye biler

Køber du ny bil i dag, kan du med den rette model få en række nye sikkerhedssystemer. Men hvad dækker de over? Vi guider dig igennem dem her.

storybild

I dag findes der allerede noget teknologi i de nyeste biler, som gør, at den kan køre helt selv på vejen. Foto: Scanpix

Nutidens biler har markant mere sikkerhedsudstyr, end det var tilfældet for 10 år siden. Sikkerhedssystemer er nemlig blevet meget mere end bare abs-bremser, airbags og sikkerhedsseler. Flere og flere nye biler kan også automatisk bremse for stillestående biler, puste airbags op for fodgængere, som ender på en bilkølerhjelm og – i en nær fremtid – selv styre uden om forhindringer. Alt sammen er tiltag, som AutoPartner servicerer, uanset hvilket bilmærke der er tale om. Vi har kigget nærmere på de mest almindelige nye sikkerhedssystemer i de moderne biler.

Få flere informationer om de nyeste sikkerhedssystemer hos din lokale AutoPartner - læs mere her

Automatisk nødbremse
I starten af 00erne begyndte de dyreste luksusbiler at have automatisk nødbremse som standard. Ved hastigheder op til 50 km/t bremsede bilen automatisk op, hvis man ikke selv opdagede forhindringen foran sig. I 2011 revolutionerede VW Up markedet, da nødbremsen blev standard på mikrobilen, og nu findes det til stort set alle biler.

Træthedsregistrering
Det er ikke længe siden, at træthedsregistrering blot var en konsekvens af larmende riller i vejkanten, hvis man kom for langt ud i rabatten. Nu er det mere avanceret, og hvis din bil registrerer, at du ikke har rørt ved rattet i lang tid, så vibrerer det ligesom en mobiltelefon og kommer med en advarselslyd. Det skulle gerne få dig vækket. Andre biler går endnu længere og retter bilen op ved hjælp af sensorer, som analyserer vejstriberne. Bilen bremser blidt, hvis sensorerne registrerer, at du utilsigtet er ved at glide ud over din egen vognbane.

Online hjælp
Flere og flere bilmærker kommer 'online'. Det betyder, at bilen kan registrere, hvis du kører galt. Sker det, sidder der en medarbejder, som ringer bilen op og spørger, om alt er ok. Hvis du ikke svarer og bilen står stille, så ringer bilen selv 112 og udsender GPS-signal med bilens placering.

Dæktrykovervågning
Dit dæk skal have det korrekte dæktryk, for et forkert dæktryk giver dårlige køreegenskaber og øget slid på dækket. Et dæk kan let tabe luft over tid, også uden du opdager det, og derfor er dæktrykovervågning praktisk. Den giver en alarm, så du kan korrigere dæktrykket i tide.

Selestrammere
Vi har været vant til seler i vores biler i 50 år. Omkring årtusindskiftet dukkede der såkaldte selestrammere op i luksusbiler. Hvis der indtræffer et uheld, så strammer selen yderligere i sammenstødsøjeblikket. Det er også ved at blive standard på selv de billigste mikrobiler. Desuden findes der nu også airbags i selve selerne.

ESC
Du skal ikke købe en bil uden ESC – Electronic Stability Control – rådgiver FDM, som er bilisternes forbrugerorganisation. Systemet registrerer, når din bil er ved at skride ud, og forhindrer det ved at bremse på de enkelte hjul, som er på vej i uføre, så bilen bliver, hvor den skal. Ofte uden du overhovedet opdager det. I Danmark er det standard på 99 pct. af alle nye biler. Det er det ikke i f.eks. Asien eller Sydamerika.

Der findes advarselssymboler for samtlige sikkerhedssystemer (med undtagelse af onlinehjælp), i de fleste nyere bilers instrumentbræt, og de vil lyse op, hvis der er fejl. I så fald skal man køre forbi den lokale AutoPartner-forhandler.


3 symboler fra instrumentbrættet, som gør din hverdag lettere


Med et væld af symboler, der lyser gult og rødt i dit instrumentbræt, er der rigeligt med muligheder for at blive forvirret. Men nogle af symbolerne har helt essentiel betydning for bilens brug i hverdagen.

Nyere biler viser, hvilken side benzindækslet sidder på. Foto: Scanpix

Dette symbol er ofte ganske overset. Når det lyser, er det et tegn på, at du skal tanke, men måske har du lånt bilen af din mor, eller du har lejet en bil på ferien, og så kan det være svært at huske, hvilken side brændstofdækslet sidder i. Men hvis bilen er af nyere dato, så viser en pil ved du-skal-tanke-nu-symbolet, i hvilken side du kan tanke.

Det er ikke alle, der ved, hvad dette symbol betyder, men ikke desto mindre, er det vigtigt at kende, hvis man ikke vil ødelægge din bil. Foto: Scanpix

Det kan være, at du ikke er en særlig rutineret bilist og derfor undrer dig over, at dette symbol lyser rødt, selv om du ikke er sikker på, hvad der er galt. Bilen kører nemlig, nogenlunde som den skal, og så længe du har styr på koblingspunktet, er der ikke noget problem. Det viser sig ikke at være sandt, for hvis dette symbol lyser, så kan det være tegn på, at du ikke har fået låst håndbremsen helt op. Og det er ikke godt for hverken kobling, bremse eller motoren, som kan blive overanstrengt.

Selvom det er et ufarligt symbol, så kan det være meget irriterende ikke at have sprinklervæske på sin bil, så man ikke kan rense for- og bagruden. Foto: Scanpix

Dette symbol kan sagtens forvirre, og selvom det ikke betyder det helt store for motoren og dens drift, kan du sagtens komme til at fortryde, at du ikke har fået reageret på advarslen. For der er ikke meget, der er mere irriterende (eller farligt), end når du ikke kan se ud af for- eller bagruden. Så når dette symbol lyser i dit instrumentbræt, så er det altså tid til at fylde sprinklervæske på bilen. Det er relativt simpelt, men hvis du ikke selv kan, er der altid hjælp at hente hos den lokale mekaniker.

Få flere gode råd hos din nærmeste AutoPartner - læs mere her